FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/08/2018

Vilken lag ska tillämpas på bodelning i Tyskland när en make är medborgare i Sverige och den andra Tyskland?

Min mor är Svensk medborgare men bosatt sedan många år i Tyskland.

Hon var gift med en Tysk man.

Hon dog i december 2014 i Tyskland.

Dom har inga barn tillsammans.

Hennes man har en dotter i Tyskland. Vi är 4 syskon i Sverige.

Vilken lag gäller för bodelningen?

Var kan man få hjälp med att slutföra bidelningen i Tyskland.

Få hjälp/ åtgärd mot anklagelserna om stöld av mammas souvenirer från besök utomlands, samt alla hennes fotopärmar. Samt ett påstående om en skuld på 200.000 "efter att ha lånat från "mamma" genom hela deras äktenskap.ed gällande ekonomiska anklagelser från min mammas man i Tyskland.

Anklagelserna är från min mammas man och framförda genom telefonsamtal samt ett undertecknat brev ( 2018.05.019 ) från min syster i Sverige

Ingen av anklagelserna har någon sanning.

Min syster har även skickat brevet till min syskon och kanske till övriga personer i min släkt.

Jag har inte fått med mig någonting från Tyskland. Vare sig ett minnesföremål från mamma, eller några pengar. Anklagelserna saknar all grund!

Jag har tagit fram bilder från pappas negativen och delgivit dom till min familj.

Det enda lån som skett mellan mig och mamma var för över 20 år sedan på 8000:-.

Det återbetalades återbetalat något år efter lånet.

Själv är jag boende i Sverige och besökte senast Tyskland vid min mammas begravning i januari 2015.

Är jag rättslös!

Jag har inte fått någon bevisföring för framställda påståenden från min syster och min mammas man.

Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor av detta slag, som är av internationell karaktär, regleras av varje lands internationellt privat och processrättsliga regler. I Sverige regleras frågan om makars och sambors förmögenhetsförhållanden i de fall det finns anknytning till en främmande stat, i lag (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF).

Domstols behörighet

svensk domstol är behörig att ta upp bodelningen för behandling, förutsatt att den avlidne maken hade hemvist i Sverige, i fall som anges i 2 § första stycket p. 2, 3 och 5, eller på begäran av den efterlevande maken (2a § LIMF). Den avlidne hade inte hemvist i Sverige vid tiden för dennes bortgång, inte heller 2 § första stycket p. 2, 3 eller 5 LIMF är tillämplig och den efterlevande maken kommer förmodligen inte begära att svensk domstol tar upp bodelningen för behandling. Sålunda ska i detta fall tysk domstol hantera bodelningen.

Lagval

Beträffande lagvalsfrågan stadgas i 3 § LIMF, att det landets lag som makarna har kommit överens om genom avtal ska gälla. Det finns alltså möjlighet att avtala om vilket lands lag som ska vara tillämplig på frågan om bodelning. Som jag uppfattar din fråga har något sådant avtal inte träffats och sålunda blir istället 4 § LIMF tillämplig. Enligt 4 § 2 st. LIMF gäller, att om makarna efter giftermålet tagit hemvist i en annan stat och varit bosatta där i minst två år, ska den statens lag tillämpas på frågor om bodelning. Eftersom de varit bosatta i Tyskland sedan (som jag tolkar frågan) fler år än två, innebär detta att tysk lag ska tillämpas på bodelningen. Dessvärre innehar jag inte kunskap avseende tysk rätt, varför jag inte kan behandla fråga mer ingående i denna fråga.

Förvisso stadgas det i 6 § LIMF, att på begäran av en make eller en dödsbodelägare ska svensk lag tillämpas beträffande förfarandet vid bodelning, även om utländsk lag är tillämplig på makarnas förmögenhetsförhållanden. Bestämmelserna i svensk lag om förfarandet vid bodelning får tillämpas också ni de fall den utländska lagen föreskriver en annan form för delning eller avräkning beträffande makars egendom.

Härmed åsyftas dock endast förfaranderegler i snäv mening och avsikten är inte att påverka delningens eller avräkningens materiella resultat.

Övriga omständigheter

De anklagelser och det påstående om en skuld som framförts kan inte utredas mer ingående i detta skede. Däremot skulle ett ombud, som kan granska eventuella dokument och anföranden mer utförligt, kunna bedöma situationen. Det kan dock fastställas, att såväl anklagelserna som skulden med största sannolikhet måste bevisas (även enligt tysk rätt).

Det lån som gavs från din mor till dig för över 20 år sedan har ingen betydelse i förevarande fall. Det påverkar alltså inte bodelningen.

Slutsats

I detta fall är tysk domstol behörig att ta upp bodelningen för behandling. Huruvida detta har skett eller pågår framgår inte. Den lag som ska tillämpas avseende bodelningen är tysk lag. För att utreda konsekvenserna av tysk lagstiftning mer ingående, måste ett juridiskt ombud som är skolad i tysk rätt kontaktas.

Jag rekommenderar att du kontaktar en jurist som innehar kunskap i tysk rätt, exempelvis Familjens Jurist. Dessutom kan du kontakta den svenska ambassaden i Tyskland för att få information beträffande på vilket sätt du kan fortskrida med bodelningen.

Jag kommer att ringa dig måndag den 13:e augusti ca kl. 15.00. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare