Vilken lag ska en bostadsrättsförening använda vid uthyrning av en lägenhet?

Hej, Vi är en liten äkta bostadsrättförening med 5 bostadsrätter fördelade på två separata byggnader. Sedan några år tillbaka hyr vi ut en lägenhet (ej bostadsrätt) som ligger i den ena byggnaden, en villa där vi gjort om källarplanet till bostad med egen ingång. Boyta ca 65 m2. Vi har skrivit ett standardavtal med hyresgästen som löper på med en uppsägningstid om 3 månader åt båda håll. Min fråga är om detta kontrakt är att betrakta som ett förstahandskontrakt för den som hyr? Eller räknas den som en andrahandsuthyrning då vår föreing äger lägenheten? Upprinnelsen till frågan är att hyresgästen vill byta sitt förstahandskontrakt hos oss (om det nu finns) mot ett annat där den hyresgästen har ett förstahandskontrakt där den bor. Vi har inget i avtalet som styrker att vår hyresgäst har förstahandskontrakt. Och vilken lag är det vi måste rätta oss efter som hyresvärdar? Privat eller Jordabalken? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett andrahandskontrakt innebär att man hyr en bostad av någon som har ett förstahandskontrakt eller av någon som äger en bostadsrätt. Om någon av medlemmarna i föreningen hyr ut sin egen bostadsrätt så skulle det vara att betrakta som ett andrahandskontrakt. Eftersom det är bostadsrättsföreningen som äger byggnaden så kommer kontraktet i detta fall att betraktas som ett förstahandskontrakt för hyresgästen.

Ni som hyresvärdar har att beakta 12 kap. jordabalken angående hyreskontraktet och hyresförhållandet i övrigt. I 12 kap. 1 § 7 st. hänvisas till specialbestämmelser i lagen om uthyrning av egen bostad. Denna lag gäller däremot bara när någon utanför näringsverksamhet upplåter en bostadslägenhet (1 § lagen om uthyrning av egen bostad).

Eftersom ni hyr ut lägenheten i egenskap av bostadsrättsförening så kommer detta vara att anse som näringsverksamhet och lagen om uthyrning av egen bostad ska därför inte användas i ert fall. Ni ska alltså endast beakta 12 kap. jordabalken.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare