Vilken lag har företräde?

hej

Till exempel ifall om jag jobbar som en domare och sitter med en fall där jag upptäcker att en

bestämmelse i utlänningslagen står i strid med en bestämmelse i regeringsformen. Vilken av de två bestämmelserna skall man i sådana fall välja att tillämpa, och varför?

Tycker att juridiken är ett intressant ämne:)

Skulle vara tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som har hänt i detta fall är då att en lag (utlänningslagen) har en bestämmelse som står i strid mot en grundlag (regeringsformen). Vad en domare hade gjort då är att besluta sig för att inte använda bestämmelsen i utlänningslagen. Detta i enlighet med 11 kap 14 § regeringsformen. Vad som sägs där är att om en domstol märker att en föreskrift står i strid med en bestämmelse i exempelvis regeringsformen så får den föreskriften inte tillämpas. Regeringsformen får då alltså företräde. Detta kallas för lagprövning.

Märk dock att bestämmelsen i utlänningslagen inte skulle bli ogiltig, den skulle bara inte tillämpas. En annan domstol skulle kunna göra en annan bedömning och välja att tillämpa bestämmelsen i utlänningslagen.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare