Vilken kostnad uppkomma vid förlossningen?

Hej, en av mina söner skall i april gifta sig med sin stora kärlek från Bosnien, hon är gravid sedan senaste besöket i höstas. Min fråga gäller själva förlossningen som ligger i slutet av maj. Är kostnaden för denna något som min son måste ta ( han jobbar som lastbils chaufför ) eller finns någon möjlighet att landstinget/försäkringskassan täcker kostnaden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om din son behöver stå för kostnaden av förlossningen vid svenskt sjukhus. Rätten till subventionerad vård styrs i första hand av patientens folkbokföringsadress när denne söker vård. Även asylsökande har rätt till subventionerad vård.

Skulle din sons framtida fru vara folkbokförd inom landstinget vid tiden för hennes inskrivning kommer det lokala landstinget betala nästan hela kostnaden. Om det handlar om en normalförlossning med smärtlindring där mamman och barnet eller barnen får åka hem efter ett dygn. För detta betalar man hundra kronor.

Sverige har inget avtal med Bosnien om subventionerad vård så i andra fall ska vårdtagaren stå för hela kostnader. I liknande fall där mamman endast hade uppehållstillstånd fick de betala en full avgift på 60 000 kronor.

Hoppas det besvarar din fråga!

Amanda OlssonRådgivare