FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/01/2018

Vilken juridisk verkan har ett vårdnadsavtal?

Hej.

Jag undrar vilken juridisk tyngd ett avtal skrivet i familjerätten har.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring vilken juridisk verkan ett avtal om vårdnad, boende och umgänge upprättat hos familjerätten har.

Vid en separation kan det vara svårt att komma överens om vem som ska ha vårdnaden om barnen, var barnen ska bo och hur umgänget med den andra föräldern ska se ut. Om föräldrarna är överens kan dock vårdnaden, var barnet ska bo och hur umgänget med den andra föräldern ska se ut, regleras i ett avtal som godkänns av familjerätten. Ett sådant avtal har samma verkan som en dom, vilket innebär att det kan verkställas (det vill säga genomföras tvingande) om avtalet inte följs. Ett avtal som har godkänts av familjerätten är alltså juridiskt bindande som vilket annat avtal som helst och ska hållas.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare