Vilken hyra får man ta ut vid uthyrning av bostadsrätt

Funderar på att hyra ut rum i lägenheten. Värdering är 3.400.000

Rummet är 14kvm

Dock!! Gästen får ta del av gemensamhetsdelar såsom kök, bad, vardagsrum.

Jag anser att gästen då hyr 14 kvm plus 50% av gemensamma ytor på 40kvm vilket blir 34kvm. Jag har utöver dessa kvadrat mitt privata sovrum på 16kvm. Hela lägenheten är på 70kvm.

Kan jag då ta följande hyra:

3.400.000x0.02/12x0.50+2000=4833kr?

0.50=halva ytan

2000=driftkostnader

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Enligt lagen om uthyrning av egen bostad får man numera hyra ut sin bostad för högre belopp än vad som tidigare var godtagbart. Sedan lagen tillkom är det bostadens kapitalkostnad och driftskostnader som styr (4 § st 2 lagen om uthyrning av egen bostad). Kapitalkostnaden får man fram genom genom att multiplicera bostadens värde med avkastningsräntan.

Gällande avkastningsränta för en privatbostad så gäller att "avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta" (se riksbankens referensränta här). I min mening har du räknat rätt på allt, men jag tror du skulle kunna räkna med en avkastningsränta på kanske 3 % eftersom reporäntan är så låg just nu. Alltså kan du ta ut lite högre hyra.

Lawline RådgivareRådgivare