FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/09/2018

Vilken hänsyn tar man till barnets vilja vid beslut om boende?

Hej. Separation (Samboförhållande), ett (1) barn 11 år. Jag undrar vilken rätt barnet har att bestämma var hen vill bo och i vilken omfattning? Vilken hänsyn tar man till barnets vilja? Var kan jag hitta någon juridisk text om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om föräldraskap och barns boende finns i Föräldrabalken (FB).

Vem bestämmer vart barnet ska bo?
Barn har inte rätt att helt och hållet själv bestämma var han eller hon vill bo. Det är ett beslut som tas av barnets vårdnadshavare. Om föräldrarna har gemensam vårdnad är det ett beslut som ska göras av föräldrarna tillsammans och det som ska styra beslutet är vad som är det bästa för barnet. Vårdnadshavarna ska dock i takt med barnets ökade ålder och utveckling ta större hänsyn till barnets önskemål (6 kap. 11 § samt 13 § FB).

Det tas större hänsyn till barnets vilja ju äldre barnet är
Alla beslut om vårdnad och boende ska tas med utgångspunkt i barnets bästa (6 kap. 2a § FB).
Principen om barnet bästa innebär bland annat att barnets egen vilja ska beaktas i takt med dess mognad och ålder. Barnet får alltså som utgångspunkt större möjlighet att påverka beslutet om boende ju äldre och mognare barnet är. Det finns ingen uttalad åldersgräns för när barnets vilja ska tillmätas större betydelse men utifrån tidigare domar har utgångspunkten varit att det bör tas större hänsyn till barnets vilja om han eller hon är över 12 år. Det kan ju dock skilja mycket i mognadsgrad på barn i samma ålder och därför måste en bedömning göras i varje enskilt fall. Exempelvis i NJA 1998 s. 448 och NJA 1995 s. 398 ansåg Högsta domstolen att en 13-årigs yttranden och vilja i vårdnadsfrågan skulle ges stor betydelse.
Det viktigaste är alltså att det är barnet bästa men när det är svårt att avgöra vad som är bäst för barnet kan barnets egen vilja vara avgörande för vilket beslut som bör tas.
.
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd har en handbok där du på sidan 93 och framåt bland annat kan läsa lite mer om boende och barnets bästa, den hittar du här.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga, hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare