Vilken egendom utgör samboegendom?

Min sambo och jag ska separera efter 10 år tillsammans. Hur ska jag tänka när vi delar på vårt bohag;

1) Han hade med sig säng- och köksmöbler och jag gjorde mig av mitt när vi flyttade ihop, räknas de som hans när vi flyttar isär eller ingår de i bodelningen? Däremot hade jag med mig det mesta av allt köksgeråd när vi flyttade ihop, räknas det som mitt eller ska det delas lika?

2) Ny Tv och musikanläggning köptes in under vårt förhållande för gemensamt bruk fast han betalade allt. Han anser nu att det är hans egendom eftersom han hade med sig TV och stereo in i förhållandet och att han "bytt upp sig" med det nya. Har han rätt att behålla det eller kan jag kräva hälften av värdet?

3) Vi har köpt bil tillsammans och betalat 50% var. Jag vet att den inte ingår i själva bodelningen. Han står som registrerad ägare till bilen, kan han säga rent krasst att bilen är hans om vi inte kommer överens?

4) Hur går i tillväga om vi inte kommer överens? Egentligen vill jag inte bråka om skitsaker som möbler och prylar, men han har mycket bättre ekonomiska förutsättningar än mig att gå vidare, så av principskäl vill jag få en rättvis del av det som är mitt och inte ge med mig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

1) I en bodelning mellan sambor ingår samboegendom (8 § sambolagen). Med samboegendom avses sambornas gemensamma bostad och bohag under förutsättning att det förvärvats för gemensamt bruk (3 § sambolagen). Med sambors bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § sambolagen). Sådant som införskaffats av samborna innan förhållandet eller innande flyttade ihop räknas alltså normalt inte som samboegendom eftersom sådan egendom då inte inköpts för sambornas gemensamma användning. Detta innebär att sådan egendom inte ska ingå i bodelningen och den som äger egendomen ska därför få den. Du borde därför få köksgerådet medan din sambo borde få köks- och sängmöblerna.

2) Min uppfattning avseende tv- och musikanläggningen är i enlighet med svaret på första frågan. Egendom som är förvärvat för gemensam användning och som är avsett för det gemensamma hemmet är samboegendom som ska ingå i bodelningen. Detta oavsett om det endast är din sambo som betalat anläggningen och att din sambo ägde en sådan anläggning innan förhållandet. Anläggningen borde därför ingå i bodelningen.

3) Mycket riktigt ingår inte en bil i en bodelning, eftersom endast inre lösöre utgör samboegendom (6 § sambolagen). Den som har rätt till bilen är den som är den juridiskt riktiga ägaren. Detta är emellertid inte helt enkelt att svara på. Den person som står som registrerad ägare på en bil är inte nödvändigtvis den riktiga ägaren. Detta kan dock utgöra ett bevis för vem som äger bilen, om än inte ett tillräckligt bevis eftersom det inte görs någon rättslig prövning om vem som äger bilen när detta förs in i registret. Det blir således aktuellt att se till andra omständigheter. Att du betalat halva delen av bilen är en omständighet som talar för att ni äger bilen tillsammans. Vem som använder bilen och betalar försäkring och bensin till den är också omständigheter som kan visa på vem som är bilens ägare. Det finns således flera olika omständigheter att beakta och ett riktigt svar på frågan om vem som är bilens riktiga ägare kan endast fås av allmän domstol, där samtliga omständigheter måste beaktas.

4) Sambor har egentligen inte någon skyldighet att följa de lagstadgade reglerna om hur bodelningen ska gå till. Bäst för alla parter är därmed såklart att samborna kan komma överens själva. Om sambor dock inte kan enas om bodelning kan de ansöka om en bodelningsförättare hos domstolen (26 § sambolagen). En bodelningsförrättare hjälper då till att fördela samboegendomen mellan samborna på ett sätt som objektivt sett är mest rättsvist i enlighet med reglerna i sambolagen.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare