FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2019

Vilken egendom ska ingå vid en bodelning?

Hej!

Jag och min hustru har varit gifta i 35 år men är nu på väg in i en skilsmässa, men är oense om vad som gäller.

Vi har båda under alla år arbetet och haft ungefär lika inkomst, vi har hela tiden haft gemensam ekonomi och renoverat och sålt flera hus med viss förtjänst (allt detta tillsammans).

Nu är det så att vi äger två husvagnar och en bil. Den lite nyare husvagnen och bilen står på henne och torde vara värd cirka 400 000 tillsammans medan den äldre vagnen står på mig men är fullt belånad.

Nu hävdar hustrun att det som står på henne är hennes, alltså att sådant som ex. bilar/fordon som står på henne, äger hon ensam och ingår ej i bodelningen.

Kan det verkligen vara så? Vi har under alla år haft gemensam ekonomi och aldrig särat på varken inkomster från husförsäljningar eller förvärvsarbete och allt är köpt för att användas gemensamt. Det finns lite lån kvar på både den nya vagnen och lite på bilen men det betalas bevisligen från vårat gemensamma konto.

Mvh förtvivlad make.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som anses vara giftorättsgods (dvs. er gemensamma egendom) och enskild egendom (något som inte ska tas med i en bodelning) regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Detta gäller all egendom en make äger, oavsett om den är förvärvad innan eller under äktenskapets gång. Allt som är giftorättsgods ska sedan ingå vid en bodelning enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Vad som anses vara enskild egendom och därmed inte ska ingå vid en bodelning finns reglerat i 7 kap. 2 § ÄktB, vilket är t.ex. egendom som är enskild p.g.a. äktenskapsförord (m.m.).

Det innebär alltså att all egendom ni förvärvat innan och under äktenskapet, oavsett om det är en bil, husvagn eller något annat, är giftorättsgods. Det innebär då att trots att det är din fru som står på husbilen och de andra fordonen, ska dessa ändå ingå i en bodelning om det inte finns föreskrivet i ett äktenskapsförord att det ska vara enskild egendom eller om hon förvärvat dessa på något annat sätt som gör att de kan bli enskild egendom enligt 7 kap. 2 § ÄktB, vilket det inte ser ut som i ditt fall.

Med vänlig hälsning

Hanna StenbergRådgivare