FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2019

Vilken egendom ska ingå i bodelningen?

Vi har begärt skilsmässa för 2 månader sen, nu har han gått och köpt en husbil , hur gäller det? kan jag kräva hälften?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån informationen i din fråga antar jag att du och din make var gifta, vilket gör äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig för att bevara din fråga.

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning, enligt 9 kap. 1 § ÄktB.

Vad som ska ingå i bodelningen är makarnas giftorättsgods, enligt 10 kap. 1 § ÄktB. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Vad som utgör enskild egendom framkommer i 9 kap. 2 § ÄktB och kan till exempel vara egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, eller egendom som make fått genom gåva, arv eller testamente.

Vidare ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad (skilsmässa) väcktes, enligt 9 kap. 2 § ÄktB. Detta innebär att endast den egendom som fanns i makarnas besittning när talan om äktenskapsskillnad väcktes, är den egendom som ska ingå i bodelningen och fördelas mellan makarna. Vidare innebär detta att egendom som kom till någon av makarnas besittning efter att talan om äktenskapsskillnad väcktes, inte ska ingå i bodelningen. Jag tolkar informationen i din fråga som att din make har köpt husbilen efter att talan om äktenskapsskillnad väcktes, vilket innebär att den inte ska ingå i bodelningen och således har du inte rätt till "hälften" av husbilens värde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Maja TryggRådgivare