FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/02/2019

Vilken egendom ingår i en bodelning

Hej!

Vi bor kvar båda i bostadsrätten som ska säljas. Vi har påbörjat en bodelning, mina frågor: är om jag får pengar efter skilsmässan gått igenom ska de delas? Vad menas med personliga ägodelar? Ska tidigare gåvor såsom födelsedagspresenter osv. delas? Vi har en motorcyckel som är skriven på exman, är det hans eller ska värdet på den delas?

Vi har också konst som han vunnit i konstföreningen på hans, hur gör vi med detta?

Han påpekade häromdagen att han betalar mer av våra utgifter eftersom han tjänar mer än vad jag gör underförstått att han vill ha ett större värde vid delning. Vi har kontokort ska skulderna på dessa delas i bodelningen?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om vad som gäller vid en bodelning på grund av äktenskapsskillnad återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag kommer här under dela upp din fråga baserat på varje egendom du frågar om men först tänker jag gå igenom lite allmänt kring vad som gäller vid bodelning.

Till att börja med förutsätter jag att inget äktenskapsförord finns då du inte nämner någonting kring det här, och att om äktenskapsförord finns kan mycket av det jag skriver ändras.

Vad som ska ingå i en bodelning framgår av 10 kap. 1 § ÄktB, och där framgår det att allt som är giftorättsgods ingår i en bodelning. Exakt vad som är giftorättsgods framgår av 7 kap. 1 § ÄktB, där det står att all egendom en make har är giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom. Vidare står det i 7 kap. 2 § ÄktB vad som menas med enskild egendom (då du inte nämner att något är enskild egendom kommer jag inte gå in djupare kring det men för att det ska vara enskild egendom krävs att det är det genom ett villkor eller äktenskapsförord).

Pengar du fått efter skilsmässan

Enligt 9 kap. 2 § ÄktB följer att bodelning ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som rådde när talan om äktenskapsskillnad väcktes. Alltså kommer inte pengar du fått efter skilsmässan räknas in i bodelningen.

Personliga ägodelar/födelsedagspresenter

I 10 kap. 2 § ÄktB framgår att varje make i skälig omfattning får undanta kläder och andra föremål (t.ex. smink) som är uteslutande till den ena makens personliga bruk. Vad som menas med uteslutande till den ena makens bruk är inte helt lätt att definiera men i regel saker som bara du kommer att kunna använda. Vidare framgår också att personliga presenter också får undantas (vilken innefattar födelsedagspresenter).

Huvudregeln är alltså att födelsedagspresenter ska undantas om de inte är allt för dyra (vad som är för dyrt beror helt på era ekonomiska förhållanden i allmänhet).

Din exmakes motorcykel

Vad gäller motorcykeln som ni äger tillsammans innefattas detta också i uttrycket giftorättsgods enligt 7 kap. 1 § ÄktB och även om din make endast skulle använt motorcykeln själv är värdet för dyrt för att kunna innefattas i undantaget i 10 kap. 2 § ÄktB.

Värdet på motorcykeln ska alltså delas mellan er.

Konst

Konsten räknas också som giftorättsgods och ska därmed delas lika mellan er.

Större del vid bodelningen

Det spelar ingen roll vem av er som tjänar mest eller har betalt mest av era utgifter då allt giftorättsgods ska delas lika mellan makarna enligt 11 kap. 3 § ÄktB, och ni då kommer få ut ungefär lika stora delar.

Skulderna

Huvudregeln för skulder framgår av 1 kap. 3 § ÄktB, där står det att varje make svarar för sina skulder, den som står på skulderna ska alltså svara för de, och står ni båda på kontokortet ska skulderna delas lika mellan er.

Viktigt att tänka på är att vid en bodelning ska varje make få så mycket av giftorättsgods att skulderna täcks (det här görs innan giftorättsgodset delas), det här står i 11 kap. 2 § ÄktB, efter skulderna har räknas bort från varje makes giftorättsgods ska giftorättsgodset alltså läggas ihop och sedan delas lika.

Sammanfattning

Jag hoppas det framgår tydligt vad som gäller för varje specifik egendom din fråga berör, mitt tips till er inför bodelningen skulle dock vara att ansöka om en bodelningsförrättare hos en tingsrätt, vilket ni kan göra enligt 17 kap. 1 § ÄktB.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare