FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/11/2017

Vilken domstols dom är prejudicerande?

Vilken domstols dom gäller? Ett fall i AD blev fällande och ett likadant fall blev i tingsrätten friande, vilken dom har prejudikat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsdomstolen är en specialdomstol vid vilken fackföreningar och arbetsgivarorganisationer kan väcka talan. Dessutom är Arbetsdomstolen överinstans i mål då arbetstagare för talan mot sin arbetsgivare i tingsrätten. Domar från Arbetsdomstolen kan inte överklagas.

Arbetsdomstolens domar har ett högre prejudicerande värde än domar från tingsrätterna. Detta innebär att om en tingsrättsdom inte är i enlighet med Arbetsdomstolens praxis bör det ha ett mycket lågt värde som prejudikat och Arbetsdomstolens avgörande är gällande rätt.

Jag hoppas att det var svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till.

Ludvig MontanRådgivare