FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/12/2019

Vilken dom är det som kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen?

När Högsta förvaltningsdomstolen ändrar på

Kammarrättens dom är detta då en överklagan på kammarrättens dom eller en överklagan på förvalltningsrättens dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken dom är det som överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen?

När kammarrätten ändrar eller fastställer förvaltningsrättens dom så är detta ett beslut som kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen (33 § förvaltningsprocesslagen). Det är alltså en överklagan på kammarrättens dom som görs.

Motsvarande bestämmelser gäller även för de beslut som har meddelats av hovrätten och som överklagas till Högsta domstolen (54 kap. 1 § rättegångsbalken).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare