FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/11/2021

Vilken bolagsinformation behöver man samla in från företag utomlands för att kunna ingå avtal med dem?

Hej!

Jag undrar vad för bolagsinformation (organisationsnummer etc) man behöver samla in från motparten för att kunna ingå ett jurididkt bindande avtal med dem. Frågan gäller bolag globalt, alltså inte bara i Sverige så jag antar att informationen kan se olika ut beroende på var bolagen är baserade.

Största tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vilken bolagsinformation man behöver samla in från företag baserade utomlands för att kunna ingå avtal med dem.

Organisationsnummer och rättskapacitet

Ett grundläggande krav för att ett företag ska kunna ingå avtal är att företaget har rättskapacitet.

Exempelvis ett aktiebolag erhåller rättskapacitet efter att det har registrerats hos Bolagsverket (2 kap. 25 § aktiebolagslagen). Vid registreringen får också aktiebolaget sitt organisationsnummer. I Sverige fungerar alltså organisationsnumret både som en identitetsbeteckning för företaget och som ett bevis på att företaget har rättskapacitet.

Företaget baserat utomlands som du vill ingå avtal med behöver också ha rättskapacitet för att ingå avtalet. Emellertid är det inte alltid så att landet där det utländska företaget är baserat har samma system med organisationsnummer som identitetsbeteckning och bevis på rättskapacitet.

I frågan är det inte specificerat i vilka länder företagen du vill ingå avtal med är baserade. Jag kan därför inte ge dig ett specifikt svar i denna del om förhållandet mellan organisationsnummer och rättskapacitet, eftersom förutsättningarna skiljer sig åt länderna emellan.

Specifik adressat i avtal

En ytterligare förutsättning för att kunna ingå avtal – utöver rättskapaciteten – är att avtalet ska ha specifika adressater.

För Svenska företag är det som sagt organisationsnumret som används som identitetsbeteckning. För de utländska företagen behöver du ha någon form av identitetsbeteckning.

Rör avtalet köp av varor eller tjänster inom EU kan ett alternativ vara att använda företagens momsregistreringsnummer (VAT-nummer). Du kan läsa mer om och kontrollera företagens VAT-nummer på EU-kommissionens hemsida i tjänsten VIES på denna länk.

Ett annat alternativ kan vara att kontakta motsvarigheten till Bolagsverket i det landet där företaget du vill ingå avtal med är baserat och fråga vilka identitetsbeteckningar som används för företag i just det landet. Bolagsverkets motsvarighet i andra länder kan du hitta på denna länk.

Sammanfattning och rekommendation

Två grundläggande krav för att kunna ingå avtal företag emellan är som sagt att båda företagen har rättskapacitet samt att avtalet har specifika adressater. Eftersom jag utifrån informationen i frågan inte vet i vilka länder företagen du vill ingå avtal med är baserade kan jag inte ge dig ett specifikt svar på hur du nu ska gå till väga. Mitt råd till dig är därför att återkomma till oss med information om var företagen är baserade samt vad avtalet i grova drag handlar om, så hjälper vi dig vidare.

Du kan antingen kommentera på detta inlägg så återkommer jag, ställa en ny fråga på vår hemsida eller höra av dig till vår juristbyrå. Genom vår juristbyrå kan du få kvalificerad juridisk hjälp av erfarna jurister. Du kan boka en tid här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 10.00-16.00

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare