Vilken är valberedningens uppgift i en bostadsrättsförening?

Vad är valberednings uppgift i en bostadsrättsförening?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Valberedningen och dess uppgift

Varje bostadsrättsförening har en styrelse. Förutom styrelse kan en bostadsrättsförening även har en valberedning, vilket är en förtroendevald arbetsgrupp och de får sitt uppdrag på föreningsstämman. En valberedning består vanligtvis av 2-3 personer, och de utses på årsstämman då föreningens medlemmar ger förslag. Det finns inga måsten gällande hur valberedningen ska tillsättas.

Valberedningen har till uppgift att ta fram förslag på personer som ska ingå i bostadsrättsföreningens styrelse nästa mandatperiod. Mandatperioden är perioden mellan föreningsstämmor. De sköter alltså "grovjobbet" med att sätta samman styrelsen. Emellertid, har de inte befogenhet att besluta om vilka som ska ingå i bostadsrättsföreningens styrelse, utan de hittar lämpliga och villiga kandidater och föreslår dessa för föreningen. Däreefter är det upp till medlemmarna att ta det avgörande beslutet om vilka personer de vill ha med i styrelsen, vilket är ett beslut som tas på den gemensamma årsstämman.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare