FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2018

Vilken är den kortaste tillåtna uppsägningstiden för hyresvärd?

Hej.

Jag hyr en del i en villa på obestämd tid och i vårt hyreskontrakt har min hyresvärd skrivit att båda parter har 2 månaders uppsägningstid. Jag har bott här i ett år nu. Den 31 maj kom hon ner med ett uppsägningskontrakt och berättade att dom ville sluta hyra ut sin lägenhet i villan och därför måste jag flytta. Så nu har jag endast 2 månader på mig att flytta under den lågkonjuktur som råder under sommartid i andrahandsuthyrning. Stämmer det hon säger eller gäller andra regler och tillvägagångssätt ang uppsägning. Jag har fått höra av folk runt mig att det ska vara 3 månaders uppsägningstid från hyresvärdens håll. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågan om vilka regler som ska tillämpas är det avgörande huruvida din hyresvärd hyr ut till fler än dig. I det fall att din hyresvärd bara hyr ut till dig så är privatuthyrningslagen troligtvis tillämplig, annars kan Jordabalkens 12 kap. vara tillämplig. Reglerna för hyresvärdens uppsägningstid för hyresavtal på obestämd tid är emellertid identiska i båda lagarna (12 kap. 4 § JB och 3 § andra stycket Privatuthyrningslagen). Av nämnda anledning redogör jag för vad lagarna säger utan att bedöma vilken lag som är tillämplig på ditt fall.

Reglerna fastställer en minsta uppsägningstid från hyresvärdens sida om 3 månader. Det du hört stämmer alltså och din hyresvärd har en 3 månader lång uppsägningstid trots att ni avtalat 2 månader, då avtalade uppsägningstider som strider mot dessa regler är ogiltiga till fördel för hyresgästen. (12 kap. 1 § femte stycket och 2 § Privatuthyrningslagen)

Lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare