FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/12/2013

Vilka som ska stå för barnets resekostnader vid umgänge med den andra föräldern

Hej. Jag separerade med mitt barns mamma för snart 3 år sedan. Hon och vår son bor i Skellefteå och jag bor i Östersund. Det är ca 50 mil emellan oss och jag har alltid stått för resor då mamman inte har ansett sig ha råd att hjälpa till med detta. Jag fick reda på för ett tag sedan att hon har gift sig med hennes nya kille. Då undrar jag: Blir han på något sätt "skyldig" att hjälpa till med resekostnaderna? Eller kan man kräva att han kör halva vägen, då barnets mamma ej har körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I föräldrabalken stadgas det att barnets vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma om barnets personliga angelägenheter, att barnet har rätt till umgänge med den förälder den inte bor mer och att den andra föräldern har en skyldighet att främja detta umgänge. Dessa bestämmelser riktar sig dock till barnets vårdnadshavare och dess förälder, ofta är dessa samma person och det finns ingen bestämmelse som anger att en vårdnadshavares/förälders make har någon skyldighet att bekosta resor för umgänge eller främja umgänget på ett sådant sätt att denne är skyldig att köra barnet.

Det är den förälder som har umgänge med barnet som primärt ska stå för de resekostnader som uppkommer men enligt 6 kap 15b§ Föräldrabalken ska den förälder som barnet bor hos ta del av kostnaderna för resorna. Här får man göra en skälighetsbedömning och man tar då hänsyn till ditt barns mammas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter, kanske kan det vara så att hon har andra ekonomiska möjligheter att bidra nu när hon gift sig och kanske är samboende?

Om du och barnets mamma har svårt att komma överens om frågor som denna har ni rätt att få hjälp av socialtjänsten i kommunen genom samarbetssamtal, 5 kap 3§ Socialtjänstlagen. Du som förälder har rätt att begära att domstolen fastslår hur umgänget ska ske, 6 kap 15a§ Föräldrabalken och ett sådant förfarande bör ske i den tingsrätt där barnet bor enligt 6 kap 17§ Föräldrabalken. Domstolen kan besluta till exempel besluta hur ofta barnet och den som förälder som vill ha umgänge ska ses, hur resan för barnet ska gå till bil/buss/flyg, hur kostnaderna ska fördelas och så vidare. Det finns inget som hindrar att man endast prövar resekostnaderna för umgänget i domstolen även om man ej vill pröva resterande del av umgänget.

Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381

Socialtjänstlagen hittar du här: https://lagen.nu/2001:453

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare