Vilka skyldigheter har bostadsrättsföreningen gentemot en bostadsrättshavare som störs av en annan bostadsrättshavare?

Jag bor i en bostadsrättsförening. Jag blir störd av att ljud som gör att jag inte kan sova på nätterna. Jag misstänker att ljudet kommer från en granne men är svårt att säga. Jag undrar vad bostadsrättsföreningen har för skyldigheter gentemot mig i den uppkomna situationen? Finns det några regler om grannars störningar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du vad du har för några rättigheter gentemot bostadsrättsföreningen när en annan bostadsrättshavare stör dig.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Bostadsrättsföreningen är skyldig att försöka komma till rätta med störningar. Om den inte gör det kan du ha rätt till ersättning från föreningen. Regler om grannars störningar återfinns i 7 kap. 9 § bostadsrättslagen. Sådana regler kan du möjligen också hitta i din förenings stadgar.

Rekommendation

Informera styrelsen om störningarna.

Regler om grannars störningar

Varje bostadsrättshavare är skyldig att se till att att han eller hon inte stör grannarna. Självklart är det inte vilka störningar som helst som förpliktelsen omfattar, utan det är bara sådana störningar som grannarna inte ska behöva tåla (7 kap. 9 § bostadsrättslagen (BrL)).

Förpliktelsen gäller dock bara mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättshavarna. Det är en skyldighet som bostadsrättshavarna har mot föreningen. Den innebär inte att du har någon rätt gentemot bostadsrättsföreningen.

Jag skulle dock även rekommendera dig att kolla i din förenings stadgar.

Vill du läsa mer finns även följande tidigare svar på Lawline: Var regleras störningar i boendet vid bostadsrätt?

Vad måste föreningen göra?

Styrelsen är skyldig att agera för att komma till rätta med störningar.

Om styrelsen inte gör något kan du i vissa fall kräva ersättning från föreningen. Föreningen är nämligen skyldig att se till så att inget hinder eller men uppstår för din bostadsrätt (7 kap. 4 § BrL). Vill du ha ett exempel på hur ersättningsregeln fungerar kan jag rekommendera rättsfallet NJA 2004 s. 830.

Du bör alltså påtala problemet för styrelsen.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med störningar i bostadsrättsföreningar är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare