FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/04/2007

Var regleras störningar i boendet vid bostadsrätt?

Vilka kapitel och vilka paragrafer kan man hänvisa till vid störning i bostadsrätt för att få grannarna vräkta vid upprepade störningar som inte blir bättre efter det att styrelsen skickat brev där dom upplyser om att dom fått klagomål?

Lawline svarar

Hej! Regler om störningar i boendet vid bostadsrätt finner man i 7 kap. bostadsrättslagen (1991:614) BRL http://lagen.nu/1991:614#K7 . I 7 kap. 9 § stadgas att bostadsrättshavaren har en skyldighet att se till att boende i omgivningen inte utsätts för störningar. Sådana störningar kan utgöra grund för att nyttjanderätten förverkas, 7 kap. 18 § p.5. För att nyttjanderätten skall anses förverkad krävs att störningarna når upp till en viss nivå och inte är alltför obetydliga, 19 § 1 st. Om en bostadsrättshavare utsätter omgivningen för störningar skall föreningen lämna denne en tillsägelse att omedelbart se till att störningarna upphör, 9 § 2 st. p.1. Då det är fråga om en bostad skall även socialnämnden i kommunen underrättas, 9 § 2 st. p.1. Detta gäller dock inte om störningarna är särskilt allvarliga, 9 § 3 st., ett krav som är mycket högt ställt. Om bostadsrättshavaren inte vidtar rättelse och upphör med störningarna får bostadsrättsföreningen säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning, 20 § 1 st. Bostadsrättshavaren har dock rätt att bo kvar om denne då nyttjanderätten enligt 18 § p.5 är förverkad vidtagit rättelse innan föreningen sagt upp denne på grund av störningarna. Bostadsrättsföreningens stadgar kan innehålla ytterligare regler om vad som gäller vid störningar boendet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare