Vilka skatteregler gäller när man säljer en fastighet man fått som gåva?

Hej!

Min föräldrar funderar på att ge bort sin sommarstuga till mig och min syster. Jag är dock inte speciellt intresserad av sommarstugan. Vilka skatteregler gäller om min syster ska köpa ut mig från sommarstugan efter att vi mottagit sommarstugan som gåva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ni får fastigheten som gåva träder ni i era föräldrars skattemässiga situation, enligt den s.k. kontinuitetsprincipen (44 kap. 21 § inkomstskattelagen, IL). Det innebär att gåvan av fastigheten till er är skattefri för era föräldrar och att ni övertar ansvaret för skatt. Om din syster ska köpa ut dig innebär det att du säljer din halva av fastigheten och ska betala skatt för kapitalvinsten som sker.

Kapitalvinsten är skillnaden mellan ersättningen för fastigheten minskad minus omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § IL). Ersättningen är det din syster betalar dig för din del av fastigheten, omkostnadsbeloppet är anskaffningsutgiften ökad med förbättringsutgifter (44 kap. 14 § IL). Med förbättringsutgifter kan avses t.ex. tillbyggnader som skett och omfattande renoveringar (jfr 45 kap. 11-15 § IL). Eftersom ni övertagit era föräldrars skattemässiga situation innebär det att omkostnadsbeloppet är vad era föräldrar betalde för fastigheten när de köpte den, ökad med eventuella förbättringsutgifter. Den kapitalvinst du gör kommer därefter att beskattas med 22/30 (45 kap. 33 § IL), i praktiken blir skatten därför 22% av kapitalvinsten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare