Vilka resedokument behövs för att resa till Libanon?

Hej jag och min sambo har gemensam vårdnad över vår son

Min sambo är utländsk medborgare

Han vill åka med vår son och besöka hans mamma i Libanon

Min fråga är hur ska vi göra.

Vilka dokument behövs. För att dom ska kunna åka förutom visum ( visum ansöker man från Sverige väl )

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Visum till Libanon kan ges på flygplatsen i Libanon. Detta gäller för en månad. Information om detta hittar du på Libanons ambassad i Sverige. För att vara helt säker på vilka bestämmelser som är aktuella kan du kontakta Libanons ambassad i Sverige via mail eller telefon. Kontaktuppgifter hittar du på ambassadens hemsida. Du kan också ställa andra frågor som du har gällande visum.

Er son och sambo behöver också varsitt pass. Om barnet har två vårdnadshavare (som i ert fall) måste båda skriva under en blankett för att passet ska kunna utfärdas. Information om detta hittar du på polisens hemsida.

Förutom visum och pass är det viktigt att ni kontaktar ert försäkringsbolag för att kontrollera att det finns försäkring som täcker eventuell skada under resan. Mer tips och checklista över vad som behövs finns på UD:s hemsida och utrikesdepartementets app "UD resklar".

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare