FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal25/10/2017

Vilka regler finns för flyttstädning?

Hej!

Vi har köpt en bostadsrätt, i samband med inflyttning upptäckte vi flera brister på flyttstädningen. Vi har varit i kontakt med säljarna och mäklaren, detta har inte givit något resultat, det finns fortfarande flertalet brister och vi har förstått att säljarna inte har anlitat någon städfirma, utan städat själv och missat massor.

Hur kan vi kräva erättning för detta?

Finns det något rättsligt sätt? Det står ju omskrivet i köpekontraktet att lägenheten ska överlämnas flyttstädad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni har avtalat om flyttstädning i köpekontraktet så ska lägenheten vara flyttstädad när ni flyttar in. Vilken standard flyttstädningen ska ha och om den ska utföras av säljaren eller en städfirma finns det inga klara regler kring. Det finns nämligen inga lagregler alls som reglerar att eller hur en lägenhet ska flyttstädas i samband med försäljning, men om ni och säljaren har kommit överens om villkor kring städningen så är det den överenskommelsen som gäller som standard för flyttstädningen. Men om det inte finns någon sådan överenskommelse är det svårt att avgöra vad som är en godtagbar städning. Det finns dock många vägledande texter på internet där ni kan finna ledning för hur standarden ska vara. Se till exempel Mäklarsamfundets text.

Om flyttstädningen i er lägenhet inte når upp till en godtagbar standard är det säljaren som får stå för kostnaden om ni kallar in en städfirma för att göra en ny städning. Om säljaren vägrar betala för detta så kan ni vända er till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande, ni kan läsa mer om detta här.

Om ni behöver mer rådgivning eller hjälp av en jurist, ring oss på 08-533 300 04 för kostnadsfri telefonrådgivning eller för att boka tid med en jurist.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare