Vilka registerutdrag kan lämnas vid hyra av lägenhet?

Vilken av alla blanketter ska ja välja? En jag ska hyra lägenhet av vill ha polispapper, men vet inte vilken av alla dess blanketter? De visste inte personen i säg heller, jag vill inte dra ut hela mitt register o visa vad jag gjort för 10 år sen, och har tagit mitt straff för vara dum o ung ! Vilken är den rätta och mest tillhörande för kunna hyra en bostad som en privatperson hyr ut ? Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att veta vilken typ av polispapper som den du ska hyra av vill ha. Troligtvis är det belastningsregistret, och kanske även om du har en betalningsanmärkning. Jag kommer att gå igenom dessa nedan under två olika rubriker.

Belastningsregister

Belastningsregister är något som förs av polismyndigheten (Lag om belastningsregister 1 §).

Detta register innehåller bland annat uppgifter om du har fått en påföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot (Lag om belastningsregister 3 §).

Du har rätt till att få ut uppgifter ur ditt eget register efter skriftlig begäran som är undertecknad av dig (Lag om belastningsregister 9 §).

Kommer det du gjort för 10 år sedan vara med i registret?

Hur länge uppgifter finns kvar i ditt belastningsregister beror på vilken påföljd (straff) du fått. Eftersom jag inte vet vilken påföljd du fått kan jag inte säga hur länge uppgiften kommer vara kvar i ditt register. Det är dock troligt att denna uppgift inte kommer vara kvar i ditt register.

Tas uppgiften bort kallas det att uppgiften gallras. Hur länge uppgiften kommer vara kvar i just ditt fall kan du läsa om i lag om belastningsregister 17 §.

Betalningsanmärkning

En betalningsanmärkning görs om du inte har skött olika betalningar.

För att veta om du har en betalningsanmärkning kan du kontakta ett kreditupplysningsföretag. Du hittar de olika kreditupplysningsföretagen i slutet på denna sida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare