Vilka rättigheter har man som hyresgäst vid en badrumsrenovering?

Hej! Vi bor i hyresrätt. Efter att hyresvärden missat något i renoveringen i lägenheten över har de fått fuktskada som spridit sig till oss på våningen under. De kommer nu behöva riva ut hela vårt badrum för att åtgärda fuktskadan. Att tillägga är att vi endast har en toalett i lägenheten och kommer vara utan toalett på obestämd tid. Vad har man som hyresgäst för rättigheter i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör hyresvärdens skyldigheter regleras i 12 kap. Jordabalken (JB), även kallat mer vardagligt för "Hyreslagen".

Hyresvärden är inte skyldig att erbjuda ersättningsbostad

Det ska först nämnas att hyresvärden inte måste erbjuda en ersättningsbostad under renoveringen, ofta kallat för evakueringslägenhet. Däremot så är det ett antal hyresvärdar som gör det för att underlätta renovering. Om det är en större renovering som väntar er med en lång tidsram så skulle ni kunna kontakta er hyresvärd och se om det finns en möjlighet för en ersättningsbostad under tiden.

Hyresvärden ska ge alternativ till dusch och toalett

Hyresvärden är skyldig att tillhandahålla lägenheten i ett viss skick på tillträdesdagen och under hyrestiden (12 kap. 9 § 1 stycket JB). En bostadslägenhet ska vidare ha vissa saker för att anses ha en lägsta godtagbar standard (12 kap. 18a § 6 stycket JB). Det innebär bl.a. tillgång till dusch och toalett. Hyresvärden har en skyldighet att erbjuda ett alternativ till dusch och toalett under renoveringen. Om det blir att ni bor kvar och inte får en ersättningsbostad så skulle jag ge er i råd att ta kontakt med hyresvärden angående alternativ till dusch och toalett om detta inte redan skett från hyresvärdens sida. Det ska dock nämnas att det inte finns något lagstadgat om hur detta alternativ ska se ut eller fungera, därmed så kan det skilja sig åt mellan olika hyresvärdar.

Ni kan ha rätt till nedsatt hyra

I de fall som en hyresgäst inte kan utnyttja sin lägenhet på det sätt man ska kunna, så kan det finnas en rätt till ersättning i form av nedsatt hyra (12 kap. 11 § 1 stycket 3 punkten JB) & (12 kap. 16 § 1 stycket 1 punkten JB). Ersättning blir primärt relevant i de fall då ni får bo kvar i er nuvarande lägenhet under renoveringen och inte kan utnyttja den till fullo. Eftersom jag inte vet hur er situation kommer se ut framåt så kan jag inte säga mer specifikt vad ni kan få ersättning för. Men det är bra för er att veta om att denna möjlighet finns och om detta är något som blir aktuellt för er så skulle jag rekommendera att ni tar kontakt med hyresvärden för att informera att detta är något som ni kommer att begära.

Sammanfattningsvis och hur du bör gå vidare

Jag skulle rekommendera att ni först tar kontakt med hyresvärden för att höra med dem om det finns någon möjlighet till ersättningsbostad. Som nämnt ovan så är detta ingen skyldighet för hyresvärden, även om vissa erbjuder det. I det fall ni kommer bo kvar så skulle jag även i detta fall rekommendera att ni kontaktar hyresvärden för att få hjälp med alternativ till dusch och toalett under tiden badrummet renoveras, om detta inte redan skett från hyresvärdens sida. Ni kan i detta fall ha rätt till ersättning i form av nedsatt hyra som jag nämnt ovan. För att få hjälp med hur mycket ersättning det kan handla om och för rådgivning angående övriga frågor som rör detta så skulle jag rekommendera att ni tar kontakt med Hyresgästföreningen om ni är medlemmar där.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta även oss på Lawline igen för fortsatt rådgivning.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare