FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/07/2018

Vilka rättigheter har jag till umgänge med min son?

Hej

jag undrar vad jag har för rättigheter vad gäller min son när det gäller mitt umgänge med honom?

hanns mamma har ensam vårdnad om honom men betyder det att det är en fördel för henne ifall vi går till domstol för att avgöra umgänget med vår son?

tills idag har mamman bestämt hur umgänget ska se ut men på senare tid så har hon bara gett mig halva dagar med sonen. Jag vill gärna veta vilka möjligheter jag har.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. Jag kommer i mitt svar att redogöra för vilka rättigheter som finns och avsluta med råd om vad du kan göra. Min utgångspunkt är endast från vad du uppgett i din fråga, eventuella bakomliggande konflikter och historik har inte beaktats.

Vilka rättigheter har jag vad gäller min son när det gäller mitt umgänge med honom?

Det måste poängteras att när det gäller umgänge med barn har du inte en ovillkorlig rätt att umgås med din son, tvärtom utgår lagstiftaren från att det är barnet som har rätt att umgås med dig. Vid beslut om vårdnad, boende och umgänge ska det alltid utgås från barnets bästa. Då ska bland annat beaktas barnets behov av en nära och god kontakt med föräldrarna (6 kap. 2 a § FB). Det framgår inte av din fråga hur gammal din son är, ju äldre ett barn är desto större hänsyn tas till vad barnet tycker själv. Ett barn på fem exempelvis fem år anses inte kunna ta några större beslut i umgängesfrågan, medan det tas större hänsyn till vad ett barn i tonåren vill.

Barnet har rätt till umgänge med den förälder det inte bor med, i detta fallet dig. Ni har som föräldrar ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § FB). Detta innebär i grund och botten att barnet dels har rätt att umgås med dig, dels att såväl du som din sons mamma gemensamt ska se till att din son har ett umgänge med dig. Det innebär också att din sons mamma, trots enskild vårdnad, inte har någon uteslutande rätt att besluta om umgänget.

Är det en fördel för min sons mamma om vi går till domstol för att avgöra umgänget?

Som jag förstår din fråga vill du inte gå till domstol för att begära ändring om vårdnaden eller boendet, utan bara i umgängesfrågan. Som redogjort för ovan ska barnets bästa vara avgörande även i umgängesfrågan. Därmed ska mamman inte ha någon "fördel" i en eventuell domstolsförhandling. Det kan självklart argumenteras för att mamman som har er son större delen av tiden också bättre vet vad han vill. Däremot är inte din sons mamma den som ensidigt kan bestämma om umgänget. Det går nämligen likväl att argumentera för att ett regelbundet umgänge som sträcker sig över några dagar är till barnets bästa.

Jag är av uppfattningen att det inte ska vara någon fördel för din sons mamma att hon har enskild vårdnad. Barnet har likväl en rätt att umgås med dig och finns det inget bakomliggande som pekar på annat är det rimligt att ni har ett längre umgänge än halvdagar. Likväl kan det för barnet kännas tryggt att det finns beslutat när umgänge ska ske (dvs. när, hur många dagar etc.).

Vänd dig till familjerätten för ett samtal i första hand

Mitt råd är att du i första hand vänder dig till familjerättsenheten i din kommun. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Om din sons mamma går med på det kan ni träffas för ett sådant samtal. Det finns även en möjlighet att med hjälp av familjerätten avtala om hur umgänget ska se ut framöver. Ett sådant avtal, om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden, är lika giltigt som en dom från en domstol.

Avslutande råd

Jag är av uppfattningen att familjerätten inte ska underskattas. Det är i regel väldigt professionell personal som är vana att handskas med ärenden som ert. Familjerätten ska vara objektiv och se till barnets bästa. Dess uppgift är att medla och se till att ni får en fungerande dialog, vilket ibland kan vara svårt att klara själv efter ett uppbrott.

Jag råder dig att ha i åtanke vad jag skrivit ovan; allt handlar om barnets bästa och att det är barnet som har rätt till umgänge med dig. Ofta är det till barnets bästa att ha ett regelbundet umgänge med den förälder det inte bor med och då även längre än halvdagar.

Kommer ni inte överens med hjälp av familjerätten är nästa steg att stämma barnets mamma i domstol för att få till ett umgänge. I det fallet rekommenderar jag dig att du kontaktar en jurist för hjälp. Det är svårt att föra en talan om umgänge själv och ofta finns det mycket känslor och bakomliggande konflikter som gör att du inte kan vara objektiv. Om du väljer att gå till domstol kan i de flesta fall en stor del av kostnaden täckas av din hemförsäkring.

Vid stämning till domstol kommer ni först att ha en muntlig förhandling, i en sådan kommer rätten att föreslå att ni ska mötas hos familjerätten för samarbetssamtal. Därav är det en god idé att redan innan eventuell stämning haft sådana. Förhoppningen är ju att ni kan enas redan i ett samarbetssamtal och inte behöver gå vidare till domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare