Vilka rättigheter har jag om mitt arv minskas genom testamente?

Hej! Jag har en halvbror, vi har olika pappor. Fick höra häromdagen att vår mamma har skrivit ett testamente där det står att jag har fått förskott på arv i form av smycken och inte skall ärva något mer när hon dör. Kan man göra så? Jag har fått smycken av min mamma som tillhörde både henne och min avlidna mormor men det är bara värda ca 50 000 kr . Min bror däremot har länsat min morfars hus i Frankrike som såldes av min mamma för 3 år sedan ca. Min fråga är vad mina rättigheter och skyldigheter blir den dag mamma inte finns i livet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalkens bestämmelser om arv och testamente. Det krävs även viss tolkning av reglerna för att kunna ge dig ett tillfredsställande svar. Jag får vidare tolka det som att du undrar hur det ser ut när man ärver om ingen av din föräldrar skulle vara vid livet eller att din mamma inte är gift när hon avlider.

Vad gäller i fråga om testamentet?

Eftersom det följer av reglerna om arv att det är arvslåtaren som slutligen har rätt att förfoga över hur sin egendom ska fördelas efter sin död kan man så upprätta testamente som frångår den ordinarie arvsordningen.

Av din fråga följer så att du undrar om din mor kan skriva ett testamente som endast ger dig rätten till angivna smycken. Det är så fullt möjligt att utforma ett testamente på detta sättet om testamentet har upprättats på ett korrekt sätt. För att ett testamente ska vara upprättat på korrekt sätt ska det ha upprättats skriftligen med 2 vittnen som i samvaro med arvslåtaren bevittnar när det skrivs under samt att vittnena ska vara medvetna om att det är ett testamente som skrivs under (10 kap. 1§ ÄrvB). Vem som helst får inte heller vara vittne ex kan inte din bror vara det (10 kap. 4§ ÄrvB).

Vilka rättigheter har du när din mor avlider?

Eftersom det finns ett testamente är det de som kommer att gälla men det är här viktigt att observera att du är bröstarvinge (2 kap. 1§ ÄrvB). Att du är bröstarvinge (närmaste släkting pga blodsband) innebär att du har rätt till en laglott som är hälften av arvslotten (7 kap. 1§ ÄrvB). Vad laglotten innebär att när arvet fördelas enligt den normala arvsordningen får varje arvinge en andel i din mammas dödsbo, arvslotten är så hälften av denna. Är så laglotten högre än det du får i arv enligt testamentet är det smart och din rättighet att kunna kräva ut det. Att observera är att sådant som man fått i förskott som bröstarvinge ska avräknas från laglotten (7 kap. 2§ ÄrvB). När så din mamma avlider och du endast får 50 000 bör då så ta reda på din laglotts värde. Är den så högre än dem 50 000 är det pengar du har rätt till MEN det krävs att du påkallar att testamentet jämkas för att du ska få ut din laglott (7 kap. 3§ 1 st. ÄrvB). Från det att din mor avlider och du får reda på testamentets innehåll har du så 6 månader att jämka annars förlorar du denna rätt till laglott (7 kap. 3§ 3 st. ÄrvB).

Sammanfattningsvis

Om testamentet är giltigt kommer det att gälla och du kommer så endast få ut smyckenas värde omca 50 000 kr om du så inte påkallar jämkning för att få ut din laglott. Från denna laglott avräknas så dessa 50 000 eftersom du fått dem i förskott och resterande är resten av laglotten som du har rätt till eftersom du är bröstarvinge.

Skulle testamentet inte vara giltigt kommer istället den ordinarie arvsordningen göra att du ska få lika stor andel som din bror (2 kap. 1§ ÄrvB). Också här räknas förskott av från denna arvslott.

Återigen är det viktigt att påpeka för att du ska få ut laglotten eller klandra att testamentet inte är giltigt MÅSTE du påkalla att det jämkas inom 6 månader från det att du tar del av det efter din mors död (7 kap. 3§ ÄrvB).

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare