FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/10/2022

Vilka rättigheter har jag om den andre föräldern vill flytta till annan ort med gemensamt barn?

Hej, Min dotters pappa vill flytta till en kommun nästan 8 mil bort, han vill även att dottern ska flytta med honom och då behöva byta skola och rivas upp från sin trygga punkt hon har i den kommun vi bor i nu. Jag vill inte att dottern ska flytta så jag ska behöva ha henne så lite som varanna helg, det är även jag som tagit alla läkarbesök med dottern då hon har hypotyrios och går på provtagning och läkarbesök. Ska tilläggas att dottern är 10år iår, hon vill inte heller flytta med vågar inte säga emot sin pappa. Vad gör jag i denna situation och vad är mina rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta vilka åtgärder du kan vidta för att din dotter ska få bo kvar i den kommun som ni nu är bosatta i.

Vilken lag som gäller i ditt fall

Bestämmelser om vårdnaden och boende för barn finns i 6 kap. föräldrabalken (FB). Jag kommer därför att utgå ifrån dessa regler för att besvara din fråga.

Beslut om var er dotter ska bo tas gemensamt

Jag tolkar det som att du och din dotters pappa har gemensam vårdnad av er dotter. Som vårdnadshavare har ni som föräldrar en rättighet och skyldighet att bestämma i frågor som rör er dotters personliga angelägenheter till exempel vart hon ska gå i skola och bo (6:11 FB). Om ni har gemensam vårdnad gäller detta er tillsammans (6:13 FB). Det innebär att beslut om till exempel var er dotter ska gå i skola måste tas gemensamt av er. Din dotters pappa har därmed ingen rättighet att på egen hand besluta om att hon ska flytta till en annan ort.

Ni kan avtala om var er dotter ska bo

När vårdnaden är gemensam har ni som föräldrar möjlighet att avtala om var er dotter ska bo. Avtalet ska vara skriftligt och behöver godkännas av socialnämnden (6:14 a 2 st FB). Kan ni komma överens om boendefrågan innebär detta en lösning som inte kräver domstolens inblandning.

Ni kan få hjälp av socialnämnden att skriva avtal om boende och de kan även erbjuda er samtal för att ni ska kunna nå enighet i frågan om var er dotter ska bo (6:17 a FB och 5:3 socialtjänstlagen).

Rätten kan besluta vem er dotter ska bo hos

Möjlighet finns även att väcka talan om boende och på så sätt får rätten besluta vem av er er dotter ska bo hos (6:14 a 1 st FB). För att domstolen ska få ta upp ett ärende rörande boende behöver du och din dotters pappa deltagit i ett informationssamtal (6:17 c FB). Syftet med ett informationssamtal är att gemensamt komma fram till en lösning som inte kräver domstolens inblandning.

Er dotters bästa ska vara avgörande

Din dotters bästa ska vara avgörande för alla frågor som rör vårdnad, boende och umgänge (6:2 a 1 st FB). När man bedömer vad som är det bästa för din dotter kommer man lägga stor vikt vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6:2 a 2 st FB). Därför talar väldigt lite för att det ska vara bra för din dotter att flytta så långt ifrån dig.

Ett barns bästa avgörs i det enskilda fallet men man ska också ta hänsyn till sådant som rör barnets välbefinnande och utveckling. Det kan till exempel anses vara till ett barns bästa att inte behöva slitas från sitt sammanhang där barnet går i skola, har vänner o.s.v. Dessutom kommer det även vägas in att din dotter besöker läkaren regelbundet. Eftersom att du har tagit alla läkarbesök talar detta också för att hon ska få bo kvar hos dig.

Utöver det ska er dotter också få möjlighet att framföra sina åsikter kring denna frågan. Åsikten ska ges betydelse i förhållande till hennes ålder och mognad (6:2 b FB). Även fast din dotter fortfarande är väldigt ung så bör det faktum att hon inte vill flytta få betydelse i beslutet om vart hon ska bo.

Hur du praktiskt ska gå tillväga

Mitt råd till dig är att börja med att kontakta socialnämnden i den kommun som du bor i och begära ett informationssamtal. Det är nämligen de som är skyldiga att anordna ett informationssamtal (2 § lagen om informationssamtal). Förhoppningsvis kan ni på den vägen få hjälp att lösa situationen med exempelvis ett avtal om er dotters boende.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss för vidare rådgivning.

Sarah LianderRådgivare