Vilka rättigheter har en inneboende?

Jag bor i en hyresrätts 1:a hos min vän som står på förstahandskontraktet.

Vännens pappa kommer ibland och hälsar på och är mycket otrevlig. För tillfället är jag bara inneboende utan skriftligt kontrakt. Finns det något avtal jag kan ingå där jag har laglig rätt att kasta ut pappan om han blir för besvärlig?

Kan jag bli sambo med min vän även om vi inte är ett par? Kan vi skriva något kontrakt som ger mig rätten att välja vem som inte får vistas i lägenheten även om denne råkar vara min väns pappa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan vänner vara sambor?

Svaret på frågan är nej. Två personer är sambor om de stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med stadigvarande menas att två personer ska bo en längre tid med varandra. Ett tillfälligt boende tillsammans kan alltså inte vara ett samboförhållande. Personerna ska också bo tillsammans i ett parförhållande. Man har vanligtvis inget parförhållande med en vän och därför kan inte vänner vara sambor. Du och din vän är inte sambor.

Vilka rättigheter har en inneboende?

Reglerna om hyra finns i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Att bo som inneboende innebär att man hyr ett rum eller en del av en lägenhet. Inneboende har begränsade rättigheter jämfört med en förstahands-eller andrahandshyresgäst. En inneboende har exempelvis inte ett direkt besittningsskydd som en förstahandshyresgäst (12 kap. 45 § 3p jordabalken). Direkt besittningsskydd betyder att hyresgästen har rätt att förlänga hyresavtalet mot hyresvärdens vilja.

Finns det någon möjlighet för en inneboende att styra vilka som ska använda lägenheten?

Det finns ingen möjlighet att styra vilka som ska vistas i lägenheten genom avtal. Besvärliga personer kan kastas ut från en hyreslägenhet om de är störande t.ex. spelar hög musik på natten. Då är det hyresvärden som har en sådan möjlighet om hyresgästen inte efter tillsägelse slutar med störningarna.

Min rekommendation

Jag skulle råda dig att prata med din vän eftersom det är hon som står på kontraktet och kan styra vilka som ska vistas i lägenheten. Det finns ingen möjlighet för dig att skriva ett avtal som ger dig laglig rätt att kasta ut pappan.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare