Vilka parter ska uppges vid en tilläggsanmälan?

Min sambo har tagit 8 lån i mitt namn struntat i att betala och låtit allt gå till kronofogden. Har gjort en polisanmälan där jag bara fick uppge att det va bedrägeri och total summan. Skickat polisanmälan till alla långivare och inkassobolag. Börjar nu få svar och dom flesta vill att jag gör en tilläggsanmälan då dom vill se sitt namn i anmälan. Till min fråga. Vem skriver jag i tillägget? Långivaren eller inkassobolaget? Eller skriver jag båda två? Är det inte risk att det ses som två olika punkter då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Du bör nämna båda parterna, när du gör din anmälan. Det eftersom själva långivaren är den som "äger" din totala skuld och som har en fordran på dig för hela lånebeloppet. Inkassobolaget har endast en liten del av din skuld som fordran på dig, då långivaren troligtvis har sålt av en del av sin fordran på dig för att slippa ligga ute med pengar.

Exempel:

Ett av lånen är på 100 000kr. Det ska betalas av på 10 månader.

Du ska då betala (100 000kr/10 =) 10 000kr/mån till långivaren. Men detta gör du ju inte, eftersom det inte är du som har tagit lånet. Detta vet dock inte långivaren om. De säljer då sin fordran på 10 000kr som de har på dig till inkassobolaget. Det som då sker är följande:

Nu har långivaren en fordran på 90 000kr på dig och inkassobolaget har en fordran på 10 000kr. Därav bör du nämna båda parterna i din tilläggsanmälan då båda högst troligt (tror) att de har rätt att kräva pengar av dig.

Behöver du ytterligare hjälp?

Skulle du önska ytterligare juridisk konsultation rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå genom att mejla bokning@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare