Gått som borgensman för företagslån

hej! Jag har varit borgensman till min mans företagslån , företag gick i konkurs, när bank gav lån till företag , de krävs att vi ska skriva under personligt , nu är det hos inkasso och det går inte komma i överens med de , de vill alldeles för står summa att betala månadsvis och det är omöjligt för mig jag själv har mina privata krediter. Finns nåt sätt att man kan lösa den situation utan att hamna hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller att vara borgensman för någons lån kan det vara en väldigt riskabel situation ifall det är ett stort lån och låntagaren inte har möjligheter att betala av lånet. Det följer av 10 kap 8 §  handelsbalken (på väldigt gammal svenska) att ifall man går i borgen för någon annans skuld så är man skyldig att betala allt som gäldenären ej själv kan betala.

När då företaget gått i konkurs har bolaget inte längre en möjlighet att betala, vilket därmed innebär att du är personligt ansvarig att betala av resterande del av skulderna. Banken har sedan gett skulden över till ett inkassobolag, vilket då innebär att du är skyldig att betala skulden av till dem.

Tyvärr har de ingen skyldighet att försöka förhandla fram en lösning på att du inte kan betala skulden. Det är värt ett försök att försöka diskutera situationen såklart, men det är fullt inom inkassobolagets rätt att vända sig till kronofodgen för att begära utmätning eller liknande för att få skulden betald.

Det är alltså en stor risk att gå i borgen för någon ifall det finns en risk att de inte kan betala av skulden.

Hoppas detta svarar på din fråga

Mvh

Linus NilssonRådgivare