Vilka påföljder kan göras gällande mot hyresvärden om en hyresrätt är i bristfälligt skick på tillträdesdagen?
Hej! Jag blev lurad två gånger av hyresvärden. Den 2022-01-03 fick jag nycklarna till min nya lägenhet av hyresvärdens kundtjänst. De meddelade mig att lägenheten var städad och besiktigad. När jag gick till lägenheten, var mycket smutsig och med mycket skador. Den 4 januari ringde jag hyresvärdens kundtjänst och informerade allt om lägenheten. De sa åt mig att ta bilder på allt i lägenheten och skicka till deras e-post. Jag har gjort som de har sagt till mig. Vi kom överens om att jag skulle få rabatt av dem att jag börjar städa lägenheten. lägenheten är tre rum med kök 76 km. Jag har frågat flera gånger om min rätt med dem men de vill inte betala eller så vill de vägra detta löfte. Jag har sparat alla bilder jag tog nästan 200 bilder som kan ses lägenhet var oren med mycket skador från första inflyttningsdagen. Jag har sparat deras mejl som skickade till mig att de bekräftade att lägenheten var oren och inte besiktigad. De kan inte förneka detta eftersom jag har bevis. Jag har frågat hyresföreningen om detta och de svarade så här, Om du vill ha ersättning från din hyresvärd pga lägenheten inte var städad så bör du ställa en skriftlig begäran till dem om det. Om hyresvärden inte vill betala så kan du stämma dem i tingsrätten för att låta ärendet prövas rättsligt. Eftersom denna tvist uppstått innan ditt medlemskap så kan vi inte biträda dig i denna tvist. Om du väljer att gå vidare till tingsrätten så råder jag dig att anlita ett juridiskt ombud.
Hur kan du hjälpa mig?
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag uppfattar din fråga som att din hyresrätt på tillträdesdagen var smutsig och behäftad med skador. Du blir sedan ombedd att städa den mot ersättning, och svarar inte hyresvärden när du kontaktar denne.
Reglering om hyresrätter regleras i 12 kap i Jordabalken (JB).
Skick på tillträdesdagen
Enligt JB 12 kap 9 § ska hyresvärden, på tillträdesdagen, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.
Om lägenheten inte är i det skick som hyresgästen har rätt att fordra - t.ex städad och inte behäftad med skador - får hyresgästen enligt JB 12 kap 11 § p 1 avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden ynderlåter efter tillsägelse att ombesörja åtgärden så snart det kan ske.
För den tid som lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran, enligt JB 12 kap 11 § p 3.
Hyresgästen har rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att brosten inte beror på hans försummelse, enligt JB 12 kap 11 § p 4.
Bedömningen i ditt fall
Utifrån informationen ovan, innebär det allltså att du har rätt till ersättning av hyresvärden för den städning, s.k avhjälpande av brist, som du har lagt ned. Du har vidare rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som lägenheten var ostädad och är behäftad med skador. Det finns även möjlighet för dig att kräva ersättning av hyresvärden, om hyresvärden inte visar att städningen / skadorna inte beror på dennes försummelse (underlåtenhet).
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med dina frågor! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!