FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/01/2019

Vilka möjligheter har en förälder att förändra barnets boendesituation?

Vad har jag för rättigheter som mamma när det gäller min sons mående och hälsa? Det är så att min son vill absolut inte vara hos sin pappa alls och sen har exet en inneboende som dricker (alkoholist) och hon har slagit sonen så han vart röd på kinden. Jag känner mig orolig när han är hos sin pappa när han väl är där. Han svarar inte på sms eller telefon när man ringer oavsett om sonen är där eller inte. Vad ska jag göra? Mvh en orolig mamma som gör allt för sin son.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för frågan finns i föräldrabalken (FB).

Jag utgår från att du och sonens pappa har delad vårdnad. Om du och din son är överens om att han inte bör bo hos sin pappa har du två alternativ för hur du kan gå tillväga.

1. Avtala med pappan om boende

Du och pappan kan med hjälp av familjerätten i din kommun skriva ett avtal där ni bestämmer att din son bara ska bo hos dig. Avtalet ska vara skriftligt och kommer att gälla från det att socialnämnden godkänner det, FB 6:14 a.

Eftersom att pappan inte svarar på telefon eller sms när du hör av dig får jag dock intrycket av att han inte är särskilt samarbetsvillig. Den omständigheten kan självklart försvåra att ett avtal blir av. Om det är så är nästa alternativ att föredra.

2. Sök till domstol om ändring i boendeformen

Du kan ansöka till tingsrätten i den kommun där du och din son bor om att din son enbart ska bo hos dig, FB 6:14 a. Det finns flera omständigheter som talar för att domstolen skulle besluta till din fördel, bland annat:

- pappans bristande samarbetsförmåga,
- att din son riskerar att utsättas för våld av den inneboende kvinnan om han bor hos sin pappa. Barnaga är förbjudet i Sverige och därför är detta ett starkt argument för att din son skulle må bäst av att bo hos dig, och
- att din son själv säger att han enbart vill bo hos dig. När domstolen tar beslut i frågor om vårdnad ska de ta hänsyn till principen om barnets bästa, FB 6:2 a. Principen innebär bland annat att domstolen ska ta hänsyn till din sons vilja med beaktande av hans ålder och mognad. Det sistnämnda innebär att ju äldre och mognare sonen är, desto större hänsyn tar domstolen till hans önskan.

Blanketter för ansökan om ändring av boende finns på Sveriges domstolars hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att eran situation löser sig på bästa möjliga sätt. Om du har fler funderingar går det bra att ställa en ny fråga till oss på Lawline. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare