Vilka möjligheter finns det för en son att få bo kvar sin fars hyresrätt om fadern skulle avlida?

Hej!! Jag bor tillsammans med min pappa och

Har några frågor om att ta över kontraktet!!!

Vad händer om min pappa går bort / dör!!!

Har dom rätt att slänga ut mig ifrån lägenheten?

Kan man fixa allting och göra förbered om att ansöka om att ta över kontraktet? Eller måste jag vänta med det eller??

För att har lite panik om vad som skulle hända om pappan bara gick bort helt plötsligt.

För att jag sitter i en rullstol.

Vem ska jag kontakta?

Jag är en kille. ålder 27

Och bor i Göteborg

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i jordabalken (JB).

Är det möjligt för dig att ta över kontraktet om din far skulle gå bort?

Jag förstår att din situation inte är helt lätt. Det finns dock åtgärder som kan vidtas för att i största möjliga mån se till att du har rätt att bo kvar i lägenheten även om din far skulle gå bort. Det finns två tänkbara sätt att göra detta på.

Möjlighet 1

Det är alltid bäst att försöka förebygga problem som kan uppstå i framtiden. Mitt förslag är därför att du och din far kontaktar hyresvärden och ser till att även du står som hyresgäst på hyreskontraktet. Om även du står som hyresgäst på hyreskontraktet så har du rätt att bo kvar i lägenheten även om din far skulle gå bort. Lagen ställer bara upp en förutsättning för detta och det är att hyresvärden skäligen kan nöja sig med att du står kvar ensam som hyresgäst i en situation där din far har gått bort, 12 kap. 47 § JB. I praktiken innebär detta att du förväntas ha förmåga att betala hyran.

Möjlighet 2

Det finns en möjlighet för dig att få bo kvar i lägenheten även om du inte står som hyresgäst på hyreskontraktet när din far går bort. Förutsättningarna är att du har bott i lägenheten i tre år. Vidare ska du ha förmåga att betala hyran. Om så är fallet kan det vara möjligt för dig att få "ärva" lägenheten enligt 12 kap. 34 § JB. Detta sker genom att du vänder dig till hyresvärden och ber om tillstånd att få bo kvar.

Sammanfattningsvis

I min mening är det dock alltid bättre att hantera ett problem innan det uppkommer. Mitt råd till dig är därför att du följer möjlighet 1.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare