Vilka möjligheter finns det att ta del av förundersökningar?

Hej. Jag heter x och planerar att skriva en bok om ett nu avslutat mordfall ur en ny synvinkel. För att kunna göra det så skulle jag behöva ta del av det material vid vilket Krister Pettersson blev gripen häktad och dömd i tingsrätten för mordet på Olof Palme. Jag förstår att det är en massiv förundersökning, men undrar om det finns någon chans att få ta del och läsa den. Speciellt den delen som misstänkliggör KP och gör att polisen griper honom och det som åklagaren använder som argument för att väcka åtal i tingsrätten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som vilka möjligheter du har att komma åt förundersökning mm. för mordet på Olof Palme.

Som utgångspunkt för att besvara frågan kommer jag använda mig av Tryckfrihetsförordningen (TF).

Allmänna handlingar och möjligheten att ta del av dessa

Alla personer har rätt, enligt grundlagen, att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § TF). Vad som är relevant i ditt fall är att en handling kan vara något som är skriftligt (2 kap. 3 § TF) och som är upprättad inom myndigheten; handlingen anses upprättad när ärendet den kommer från är avslutat (2 kap. 10 § TF). I ditt fall är förundersökningen avslutat och är därmed att anse som en allmän handling vilket gör att du kan ta del av den.

Tillvägagångssätt för dig

Eftersom du vill begära ut en förundersökning har du möjlighet att göra det hos Polismyndigheten. Du kan begära att ta del av handlingarna på plats och då får du möjligheten att läsa dessa så snart som det är möjligt på plats utan kostnad (2 kap. 15 § TF). Däremot eftersom du vill skriva en bok kan det vara lättare att begära ut kopior av förundersökningen vilket du kan göra mot en fastställd avgift (2 kap. 16 § TF). I ditt fall kan ett “problem” med detta vara kostnaden av att begära ut förundersökningsprotokollet för Palmemordet med tanke på den omfattningen förundersökningen är i detta fallet.

Sammanfattning

Som svar på din fråga så kan du begära ut förundersökningen för mordet på Olof Palme då förundersökningen, efter den avslutats, har blivit en allmän handling.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare