FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/04/2018

Vilka mål handläggs av förvaltningsrätten?

Varför hamnar vissa ärenden hos förvaltningsrätten och inte andra instanser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I Sverige har vi två olika typer av domstolar – de allmänna domstolarna, som hand­lägger brottmål och tvistemål och de allmänna förvaltningsdomstolarna, som handlägger förvaltningsmål.

De allmänna domstolarna har tre instanser: tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen. Även förvaltningsdomstolarna har tre instanser: för­valtningsrätt, kammarrätt och Högsta förvaltningsdomstolen.

Till förvaltningsrätten, som alltså är första instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna, överklagas myndighetsbeslut. Det kan till exempel gälla beslut som Försäkringskassan, Skatteverket, Migrationsverket eller kommunens socialtjänst fattat. Förvaltningsmål är därför främst tvister mellan enskilda personer och myndigheter och kan exempelvis röra sig om mål om körkort, bistånd, tvångsvård, socialförsäkring, skatt och så vidare.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare