Vilka lagar gäller för svensk dagspress?

Hej! Jag undersöker och analyserar svensk dagspress. Nu ska jag kika närmare på de juridiska villkoren som dagstidningar har. Vad är det som gäller vid publicering? Vilka lagar är det som påverka hur och vad man får publicera?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som behandlar vilka lagar som gäller för svensk dagspress aktualiserar ett antal lagrum men jag har valt ut de som är mest centrala med hänsyn till just publicering.

Vad omfattas av Tryckfrihetsförordningen?

Först så kan Tryckfrihetsförordningen (TF) nämnas, vilken är en del av svensk grundlag. Den ger ett starkt skydd för publicering och yttrande genom text men ger samtidigt ett ansvar som följer detta. För att texten ska omfattas av lagen så behöver vissa kriterier vara uppfyllda, men alla stora tidningar i Sverige bör uppfylla dessa. Det första som krävs är att det ska vara en tryckt skrift (1 kap. 2 § 1 stycket TF). Det andra som krävs är att skriften ska vara utgiven (1 kap. 3 § TF). Särskilt relevant för tidningar är att det även finns en bestämmelse som säger att vissa skrifter kan anses utgöra s.k. periodisk skrift. Definitionen kopplar ann till ansvar för tryckfrihetsbrott i 8 kap. Tryckfrihetsförordningen och är därmed även relevant för det du vill undersöka. För att en skrift skall anses som periodisk skrift så ska den ges ut med minst fyra nummer per år och ha en bestämd titel (1 kap. 4 § 1 stycket TF).

Det finns många bestämmelser i lagen som kan vara intressanta för dig men jag har valt ut ett antal centrala sådana. Ett instrument för att ansvar ska kunna aktualiseras är att det ska finnas en ansvarig utgivare för alla periodiska skrifter (5 kap. 1 § TF). Det finns ett antal andra regler angående själva publiceringen i lagen och brott kopplade till dessa, ett vanligt förekommande brott är förtal (7 kap. 3 § TF). Det finns även ett skadeståndsansvar i lagen, viktigt att påpeka är att detta endast gäller s.k. tryckfrihetsbrott (11 kap. 1 § 1 stycket TF).

Vad omfattas av Yttrandefrihetsgrundlagen?

Den andra lagen som är central är Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), även denna lag är en del av svensk grundlag som namnet antyder. Det som täcks av yttrandefrihetsgrundlagen är ganska brett, men digitala tjänster som E-tidningar och liknande täcks av definitionen och lagen blir därmed relevant för dig (1 kap. 2 - 4 § YGL).

Även i denna lag finns bestämmelser om ansvarig utgivare (4 kap. 1 § YGL). Samma brott som anses utgöra tryckfrihetsbrott som jag nämnde ovan anses utgöra yttrandefrihetsbrott om ett sådant brott sker i denna form av utgivning (5 kap. 1 § YGL). Slutligen så finns det även i denna lag ett skadeståndsansvar för yttrandefrihetsbrott (9 kap. 1 § YGL).

Sammanfattningsvis

De två lagar som är mest centrala för din fråga är Tryckfrihetsförordningen som gäller för tryckta skrifter och Yttrandefrihetsgrundlagen som gäller för andra program och digitala utgivningar. Dessa två lagar styr vad som krävs för att börja ge ut en skrift eller för att börja sända ett program, men i dessa lagar finns det även reglerat vilka påföljder som blir aktuella vid brott kopplade till utgivningen och vem som ska vara ansvarig.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare