Vilka krav ställs för att få licens på helautomatiska vapen enligt 2 kap. 6 § vapenlagen?

Vad krävs för att få licens för helautomatiska vapen? Står i lagboken "synnerliga skäl " vad faller under detta ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline. Jag tolkar det som att du vill veta vad som är ”synnerliga skäl” för att få licens för helautomatiska vapen i 2 kap. 6 § vapenlagen.

Innebörden av ”synnerliga skäl”:

I rikspolisstyrelsens föreskrifter RPSFS 2009:13 s. 18 anges att med synnerliga skäl för att inneha helautomatiskt vapen är ett uttryck för en mycket restriktiv bedömning som görs. Bedömningen omfattar som grund de krav som ställs för att inneha skjutvapen och sker utifrån sökandes kvalifikationer, behov av vapnet, när det gäller innehav av vapen för skjutning, vapnets lämplighet för det angivna ändamålet.

För helautomatiska vapen gäller dock en mycket strängare syn för att få tillstånd.  Det finns nämligen särskilda krav i 2 kap. 3 §vapenförordningen för att få tillstånd till helautomatiska vapen. Det krävs att personen är över 20 år, undantag från ålderskravet kan göras om det finns särskilda skäl. Vidare krävs det att sökande är aktiv medlem i en sammanslutning för skytte vars verksamhet Försvarsmakten förklarat vara av betydelse för totalförsvaret samt ha visat prov på särskild skjutskicklighet.  I rikspolisstyrelsens föreskrift RPSFS 2009:13 s.19 anges att för att ha särskild skjutskicklighet så ska sökande tillhöra den yttersta eliten av skyttar i förbunds- och kretstävlingar med automatvapen.

Dessutom anges det i 2 kap. 6a § vapenlagen att tillståndet för att ha licens på ett helautomatiskt vapen ska begränsas till max 5 år om det inte finns synnerliga skäl. Det ger uttryck för att skytten verkligen ska ha behov av vapnet under tidsperioden t.ex. genom att vara en mycket skicklig tävlingsskytt och aktiv medlem i skytteförening.

För att sammanfatta din fråga:

Du behöver uppfylla de grundläggande krav som krävs för att få inneha skjutvapen samt de krav som ställs upp i 2 kap. 3 § vapenförordningen.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare