FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt20/07/2018

Vilka krav ställs för att en tävlingsvinst ska vara skattefri?

Hej, vi bedriver en ideell förening som ska betala ut vinster från en tävling i form av kontanter.

Enligt skatteverkets hemsida:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.6/2621.html

En tävlingsvinst är skattefri om den:

* inte hänför sig till anställning eller uppdrag, inte består av kontanter eller liknande, t.ex. värdepapper och presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter), och avser minnesföremål eller har ett värde som inte överstiger 1 400 kr (tre procent av prisbasbeloppet).

Betyder det att man kan ge ut kontantvinster som inte överstiger 1400kr eftersom det står "ELLER har ett värd e som inte överstiger 1400kr"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är tävlingsvinster skattepliktiga. Precis som du skriver kan dock en tävlingsvinst vara skattefri i vissa fall. För att en tävlingsvinst ska vara skattefri måste samtliga tre krav vara uppfyllda:

tävlingsvinsten får inte hänföra sig till anställning eller uppdrag,tävlingsvinsten får inte bestå av kontanter eller liknande,tävlingsvinsten måste avse minnesföremål eller ha ett värde som inte överstiger 1 400 kr (tre procent av prisbasbeloppet)Detta innebär att en tävlingsvinst aldrig får bestå av kontanter, även om värdet inte skulle överstiga 1400 kr. Kraven är kumulativa, vilket innebär att samtliga måste vara uppfyllda.

Att det står "eller" i sista meningen (...avse minnesföremål eller ha ett värde som inte...) gäller bara för den sista punkten. En tävlingsvinst måste alltid avse ett minnesföremål eller ha ett värde på max 1 400 kr. Utöver detta får tävlingsvinsten inte hänföra sig till anställning/uppdrag eller bestå av kontanter.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hedvig JohanssonRådgivare