Vilka krav på dokumentation gäller inom den psykiatriska vården?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga beror lite på om den psykiatriska vården är frivillig eller om det handlar om psykiatrisk tvångsvård, jag kommer därför övergripligt förklara vilka regler kring dokumentation som finns för båda och var du hittar dessa.
Reglerna för dokumentation kring den frivilliga vården finns i Socialtjänstlagen (SoL) medan tvångsvårdens regler bland annat finns i Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och Förordning om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård (FPRV)

Regel om dokumentation vid frivillig psykiatrisk vård
Först och främst ska det dokumenteras vilka beslut och åtgärder som vidtagit för den person som vården rör och även omständigheter samt händelser som är för betydelse för personen och vården. Det ska även dokumenteras vilken vård personen får, vilka eventuella stödinsatser och om någon behandling görs. (11 kap. 5 § SoL)
Personen som vårdas bör även informeras om de anteckningar som förs om honom eller henne och dokumentationen ska ske med respekt för den enskildes integritet (11 kap. 6 § SoL)

För att få vägledning kan man också titta på Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS.

Regler om dokumentation vid psykiatrisk tvångsvård
Vid psykiatrisk tvångsvård är det chefsöverläkaren som ska ansvara för att dokumentation sker över personer som vårdas med stöd av LPT. (2 § FPRV)
Där framgår också specifikt vad chefsöverläkaren ska se till att patientjournalen innehåller för uppgifter. Bland annat ska chefsöverläkaren dokumentera vårdintyget, tidpunkten för ankomst för personen som vårdas, vårdplanen, uppgifter om tvångsåtgärder och om personen överklagat ett beslut.

Sedan finns det även mer allmänna regler kring dokumentation som gäller inom hälso- och sjukvården och därmed även gäller vid LPT. I Patientdatalagen finns bestämmelser om skyldighet att föra patientjournal. (3 kap. 1 § Patientdatalag). En patientjournal ska bland annat innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten, exempelvis personuppgifter och om någon åtgärd eller behandling har skett och bakgrunden till vården. (3 kap. 6 § Patientdatalag).

I socialstyrelsens handböcker kan du finna mer information om journalen, dokumentationen och regler kring sekretess.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare