Vilka kostnader har jag som säljare av en fastighet?

Vad har jag som säljare av mitt hus för typ av kostnader, ska jag betala för lagfart mm?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan jag nämna att du som säljare i huvudsak har två olika kostnader vid försäljningen. Den första är försäljningskostnader exempelvis kostnader för mäklare m.m för att få fastigheten såld. Den andra är kapitalvinstskatt om du säljer ditt hus för ett belopp överstigande dina kostnader för den, dvs. om du gör vinst på försäljningen. Därutöver kan jag nämna att du inte behöver betala för lagfarten, då det är köparen som vid ansökan om lagfart ska betala stämpelskatt och expeditionsavgiften om 825 kr. Nedan förklarar jag hur man beräknar kapitalvinstskatten genom att först visa hur man beräknar kapitalvinster och sedan vilken skattesats som man ska räkna med.

Hur kapitalvinsten beräknas vid försäljning av fastighet

Kapitalvinster som även kallas reavinster beräknar du genom:

Ersättningen som du får för fastigheten – försäljningskostnaderna – omkostnadsbeloppet = Kapitalvinsten (44 kap. 13 § inkomstskattelagen, IL).

Omkostnadsbeloppet består av fastighetens anskaffningsvärde (ingångsvärde), dvs. priset som fastigheten anskaffats för. Omkostnadsbeloppet består dessutom av utgifter för förbättring av fastigheten, t.ex. utgifter för ny- till- och ombyggnad på fastigheten (44 kap. 14 IL).

Kapitalvinstskatten vid försäljning av fastighet

Denna kapitalvinst kommer att kvoteras med 22/30-delar om det är en privatbostadsfastighet (45 kap. 33 § första stycket IL). En privatbostadsfastighet är ett småhus (grovt förenklat: en villa) som använts som privatbostad, vilket jag antar är fallet, (2 kap. 13 § inkomstskattelagen, IL). Skattesatsen är 30 % (65 kap. 7 § IL) men i kombination med kvoteringen på 22/30 innebär det en effektiv skattesats på 22 %. Detta innebär att kapitalvinstskatten blir 0,22 x kapitalvinsten (som beräknas enligt ovan).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare