FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/04/2020

Vilka konsekvenser får svartarbete?

Många undomar jobbar svart utan att veta om det. Hur kan man som ungdom vara säker på att en arbetsplats betalar skatt som dom ska? Vad kan det bli för konsekvenser av skattefusk och hur drabbar det arbetstagarna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att veta säkert att ett företag betalar skatt vänder man sig till skatteverket

För att vara säker på att en arbetsgivare betalar skatt för sitt företag kan man vända sig till Skatteverket för att hämta företagsinformation. Det gör man enklast på skatteverkets hemsida. Då kan man se om företaget är godkänd för F-skatt, registrerad som arbetsgivare och registrerad för moms.

Den som gör sig skyldig till skattebrott riskerar att dömas till fängelse eller böter

Genom att inte dra skatter eller avgifter på lönen kan arbetsgivaren göra sig skyldig till skattebrott. Om man med avsikt lämnar osanna uppgifter eller helt låter bli att lämna uppgifter som man är skyldig att lämna, så att man betalar för lite skatt så kan man dömas för skattebrott till fängelse eller böter. Skattebrott regleras i skattebrottslagen.

Arbetstagare som jobbar svart kan drabbas hårt

Den som jobbar svart och inte betalar skatt på sin lön får inte heller socialavgifter betalda av arbetsgivaren. Det innebär till exempel att man inte får sjukersättning eller semesterersättning samt ingen a-kassa om man skulle bli arbetslös. Skatteverkets lista på konsekvenser av svartarbete är lång.

Hoppas att du har fått svar din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Vänligen,

Jenny VibergRådgivare