Vilka konsekvenser blir aktuella vid förverkande av hyresrätt?

Hej !

En vän har bott i min lägenhet under ca 3 månader. Jag var tydlig med att hon skulle vara inneboende. Jag har under tiden hunnit köpa mig en bostadsrätt (hel renoveringsobjekt) som jag även tillbringat tid i . Hon har själv valt vad hon velat betala per månad. Då hon tyvärr har målat om osv utan min tillåtelse /förfrågan så har vi gått skillda vägar . Hon har efter de påstått att jag har hyrt ut i andrahands och har nu fått en uppsägning av hyresvärden. Jag är fortfarande skriven på den "gammal" adressen. Kommer tyvärr inte orka strida den, trots bevisning. Kan jag få ytterliga konsekvenser efter detta? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du hyr en lägenhet av en hyresvärd och denna påstår att du inte följer avtalet så är det fråga om ett kontraktsbrott. Ett kontraktsbrott är inte ett brott ur straffrättsligt perspektiv, så det kommer naturligtvis inte leda till något straff. Däremot kan det i vissa situationer leda till skadeståndsskyldighet.

Hyresvärdens rätt till skadestånd

Vid hyra av lägenheter gäller främst 12 kap. jordabalken som lag. Där regleras bland annat grunderna för förverkande, och det nämns även att hyresvärden har rätt till skadestånd om avtalet sägs upp på grund av förverkande (12 kap. 42 § sjätte stycket jordabalken).

Hyresvärden kan dock inte kräva skadestånd hur som helst, utan han eller hon måste ha lidit en skada på grund av att avtalet mellan dig och hyresvärden har upphört i förtid. En sådan skada kan t.ex. vara summan för utebliven hyra motsvarande den hyrestid som återstår när lägenheten förverkades. Om hyresvärden lyckas hitta en ny hyresgäst direkt så har alltså ingen skada lidits eftersom hyra kommer in på annat håll, och du är då inte skyldig att betala skadestånd.

För att bli skyldig att betala ett fullt sådant skadestånd så krävs det också att hyresvärden försöker begränsa sin skada genom att försöka få den uthyrd på nytt. Hyresvärden kan alltså inte förhålla sig passiv under tiden lägenheten står tom och kräva skadestånd av dig, utan värden måste samtidigt försöka få den uthyrd.

Slutsats

Påföljden som kan bli aktuell är skadestånd för summan av hyran som återstod under resterande avtalstiden. Hyresvärden har dock en skyldighet att begränsa sin skada för att ha denna rätt till ersättning. Detta gör värden genom att aktivt försöka få lägenheten uthyrd.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare