FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev26/04/2018

Vilka kan bevittna ett skuldebrev?

Jag ska skriva ett skuldebrev. Kan de som bevittnar brevet vara släktingar till låntagare? Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen om skuldebrev finns det inget krav på att ett skuldebrev behöver bevittnas för att bli giltigt.

Att låta någon bevittna skuldebrevet kan dock ha ett visst värde i ett bevishänseende. Den som har bevittnat skuldebrevet kan exempelvis styrka att parternas underskrifter är äkta eller att båda parter skrev under med egen fri vilja samt att de var i sina sinnes fulla bruk. Vittnets intygande om dessa omständigheter kan anses ha ett större värde om vittnet är opartisk och således inte har något eget personligt intresse av skuldebrevet.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare