FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev23/07/2024

Ej undertecknat skuldebrev och rättigheter för dödsbo

Efter en vattenskada i min pappas lägenhet ( han är avliden nu) blev han skyldig sin brf en stor summa pengar. Det skrevs ett skuldebrev som pappa inte skrivit under. Det är en personlig skuld som skall följa med honom. Föreningen hade försäkring, även brf- tillägget. När han pratade med oss barn sa han att han var skyldig för att det inte fanns försäkring och att det skulle betalas på hyran, vilket har gjorts. Detta har föreningen inte dokumenterat, finns inte med i årsberättelse eller specificerats vad han skulle betala för. Han fick ingen offert eller specifikation på beställningen av renoveringen som han isf skulle betala eller försäkringsbesked/beslut. Vi barn tycker att föreningen inte har tillvaratagit pappas intressen eftersom han ägde sin lägenhet och uppenbarligen inte förstod nåt av detta, dessutom har vi fått ett slags kvitto på arbetet i lägenheten och det han skulle ha betalat för kan inte stämma då brf hade försäkring. Vilka rättigheter har vi arvingar i detta? Vi anser att det inte finns ett riktigt avtal eftersom pappa inte skrivit på och därför ska vi inte betala/få tillbaka allt han har betalat. Han förstod heller inte att skulden skulle vara personlig.Det som är den sk. skulden måste väl vara specificerad, visa vad pappa betalat för också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. En viktig utgångspunkt att komma ihåg är att skulder inte kan ärvas. När din pappa gick bort ska alla hans kvarvarande skulder ha dragits från hans dödsbo och allt ni ärver därefter ska vara fritt från skulder. Med denna utgångspunkten kommer jag därför utgå från att hans arv inte delats ut och ni inte vill att denna kvarvarande skuld ska dras från er pappas dödsbo.

Formkrav för skuldebrev
Traditionellt sett uppställs fyra krav för att något ska vara ett skuldebrev (Skuldebrevslagen). Kraven är:

  1. Det aktuella dokumentet ska vara skriftligt. Det är viktigt att det framgår vem som är utgivare av skuldebrevet. I detta ingår också som huvudregel ett krav på namnteckning och signatur av både gäldenären (långivaren) och borgenären (låntagaren).
  2. Det ska bara ge uttryck för en fordran.
  3. En eventuell bakomliggande motprestation ska inte framgå.
  4. Det ska röra en utfästelse om ett penningbelopp.

Om föreningen innehar ett skuldebrev gällande mot din avlidna pappa, som er pappa inte skrivit under, skulle ni potentiellt kunna tvista mot denna skulden.

Försäkringen
Angående försäkringen är det svårare för mig att uttala mig om. Försäkringsvillkor skiljer sig generellt väldigt mycket från försäkringsbolag till försäkringsbolag och vad som är försäkrat. Det kan mycket väl vara så att någon omständighet kring skadan gjorde att försäkringen inte kunde tillämpas vilket resulterade i att föreningen och i utsträckning er pappa behövde stå för reparationen av skadan. Det kan dock vara värt att höra av er till föreningen för att få höra försäkringsvillkoren och själva se efter om försäkringen borde ha varit tillämplig.

Jag kommer att lista upp flera steg ni kan ha i åtanke framöver. Skulle ni vilja ha vidare hjälp för att eventuellt tvista om skulden kan jag sätta er i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet.

1. Granska alla dokument

  • Skuldebrev: Eftersom din pappa inte har skrivit under skuldebrevet kan det vara ogiltigt. En obekräftad skuld kan vara svår för föreningen att hävda.
  • Betalningar: Samla alla kvitton och betalningsunderlag som visar vad som betalats och när.
  • Kommunikation: Försök att få fram all kommunikation mellan din pappa och föreningen som rör vattenskadan och efterföljande betalningar.

2. Försäkringsfrågan

  • Om föreningen hade en försäkring inklusive bostadsrättstillägg, borde försäkringen ha täckt skadorna. Om det inte gjordes kan det finnas fel eller försummelser i hanteringen av försäkringsärendet.
  • Begär ut kopior av försäkringsbesked, beslut och andra relaterade dokument från föreningen eller deras försäkringsbolag.
  • Det kan även vara så att försäkringsvillkoren inte täckte den typen av skada som skedde.

3. Offert och specifikationer

  • Din pappa borde ha fått en offert och en specifikation på de arbeten som skulle utföras, inklusive kostnader. Att detta inte skedde kan tyda på bristande transparens från föreningens sida.

4. Juridiska rättigheter och skyldigheter

  • Som arvingar har ni rätt att få tillgång till alla dokument och uppgifter som rör dödsboets skulder och tillgångar.
  • En skuld måste vara väl dokumenterad och specificerad för att kunna krävas in från ett dödsbo.

5. Kontakta föreningen

  • Be om en detaljerad redogörelse för vad skulden gäller, inklusive en fullständig specifikation av arbeten, kostnader och betalningar.
  • Påtala att skuldebrevet inte är giltigt utan din pappas underskrift och att ni därför ifrågasätter skuldens legitimitet.

6. Kontakta föreningens revisor

  • Ta kontakt med föreningens revisor för att få en oberoende granskning av ärendet. Revisorn bör kunna ge insikt i hur föreningen har dokumenterat och hanterat denna skuld i sina årsredovisningar.

Sammanfattning
Det låter som att det finns flera tveksamheter i hur föreningen har hanterat denna skuld. Utan din pappas underskrift på skuldebrevet och med bristande specifikationer på vad betalningarna gäller, finns det skäl att ifrågasätta föreningens krav. Genom att samla alla relevanta dokument och kräva insyn och transparens från föreningen, kan ni bättre försvara dödsboets rättigheter. Det är dock troligare att ni kan vägra vidare betalning från dödsboet till föreningen snarare än att ni kan kräva pengar tillbaka. Om det skulle visa sig att föreningen krävde betalning från din pappa trots att försäkringen var tillämplig eller liknande kan det även bli fråga om bedrägeri.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare