FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt08/09/2018

Vilka inkomster är skattegrundande?

Jag skulle vilja veta vad som ingår i obegränsad skattskyldighet. Jag är en universitetsstudentska som nyligen tagit en kurs i reiki. Min reikimästarinna (lärarinnan) rådde mig att ta betalt om jag i framtiden börjar erbjuda reikibehandling till människor. Om jag inte jobbar som egenföretagare, utan endast erbjuder behandlingar sporadiskt och privat samt tar en liten summa för behandlingen, är denna inkomst då skattegrundande, och hur bör jag isåfall deklarera den? Dvs, i all enkelhet är min fråga: är alla inkomster, även engångsinkomster från sporadiskt erbjudna tjänster eller sålda varor, skattegrundande, eller är endast regelbundna inkomster skattegrundande? Hur många inbetalningar måste ske för att inkomsten ska räknas som regelbunden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med en kort sammanfattning av hur skatterätten som sådan ser ut. Sedan går jag igenom de aktuella reglerna lite närmare och avslutar med ett råd på hur du kan gå vidare.

Sammanfattning

Huvudregeln för obegränsat skattskyldiga är att man är skattskyldig för alla inkomster, oavsett typ (3 kap. 8 § IL). Även engångsinkomster från sporadiskt erbjudna tjänster eller sålda varor är du alltså som utgångspunkt skattskyldig för . Det finns dock vissa bestämmelser som gör att du möjligtvis inte behöver skatta på dessa och också regler om avdragsrätt för kostnader. Det första som behöver göras är dock att bestämma under vilket inkomstslag din inkomst ska räknas.

Vilket inkomstslag?

För fysiska personer finns tre olika inkomstslag, inkomst av näringsverksamhet, inkomst av kapital samt inkomst av tjänst (1 kap. 3 § IL). Prövningen av vilket inkomstslag en viss inkomst hör till görs i den nämnda ordningen.

Är det inkomst av näringsverksamhet?

Förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt räknas till näringsverksamhet (13 kap. 1 § IL). I ditt fall verkar du till att börja med uppfylla självständighetskriteriet. Uttrycker förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt innehåller både ett krav på vinstsyfte och viss varaktighet. Vinstsyftet är objektivt, alltså är inte beroende av varför just du bedriver reikiverksamhet, och jag skulle tro att det räknas som uppfyllt i ditt fall.

Frågan är om du uppfyller varaktighetskriteriet. Jag kan tyvärr inte svara på hur Skatteverket hade bedömt just din situation.

Om det är så att du uppfyller alla kraven för näringsverksamhet så är det till det inkomstslaget inkomsten räknas. I detta inkomstslag finns andra avdragsregler än för tjänst. Generellt kan sägas att det finns fler möjligheter att göra avdrag i näringsverksamhet än i tjänst.

Räknas det som inkomst av kapital?

Om du inte uppfyller kraven för näringsverksamhet är frågan om delen där du säljer varor räknas till inkomst av kapital. Eftersom det inte framgår av din fråga vad det är för typ av varor du menar kommer jag generellt gå igenom den grundläggande regleringen. Till detta inkomstslag räknas bland annat kapitalvinster (41 kap. 1 § IL). Om du säljer varor som du inte har bearbetat själv och som inte heller räknas som näringsverksamhet räknas det som kapitalvinster.

Om det är så att de sålda varorna inte har med reikiverksamheten att göra utan är mer av personlig karaktär finns det specialregler. Dessa regler säger att försäljning av personliga tillgångar bara ska tas upp till beskattning om vinsterna sammanlagt för året överstiger 50 000 (52 kap. 2 § 2 stycket).

Räknas det som inkomst av tjänst?

Inkomst av tjänst kan liknas vid en slasktratt, om ovan kategorier inte stämmer in räknas inkomsten som inkomst av tjänst (10 kap. 1 § IL). I ditt fall skulle inkomsten räknas till hobbyverksamhet. Det finns speciella regler angående avdragsrätt för hobbyverksamhet. Kostnader får bara dras av mot vinster i den aktuella hobbyverksamheten och eventuellt underskott får sparas i fem år framåt (12 kap. 37 § IL).

Rekommendation

Av informationen i din fråga kan jag inte avgöra om din verksamhet skulle räknas som varaktig eller inte. Jag rekommenderar att du kontaktar Skatteverket och hör dig för hos dem. Om inkomsten skulle räknas till hobbyverksamhet finns här ytterligare information från Skatteverket angående hur du gör i själva deklarationen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare