FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN19/01/2021

Vilka högskolepoäng räknas med när jag ansöker om nya studiemedel?

Hej,

Fråga angående studieresultat hos csn:

För att få nytt studiebidrag behöver jag klara 75% av 30hp. Men säg att jag saknar några poäng, skulle jag då kunna använda några poäng av den tid jag läste utan studiebidrag? Jag läste 60hp utan studiebidrag under 2019-2020.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om studiemedel hos CSN regleras i Studiestödslagen (1999:1395) samt Studiestödsförordningen (2000:655).

Resultatkrav

Kravet för att få nya studiemedel är att du ska ha bedrivit dina studier i normal takt (3 kap. 7 § första stycket studiestödslagen). Det innebär att du ska ha klarat en viss procent av de poäng du läste senast du fick studiemedel (3 kap. 5 § studiestödsförordningen).

När du ansöker om studiemedel ska du ha klarat 62,5 procent av studierna de första 40 veckorna och därefter gäller att du ska ha klarat 75 procent av studierna (3 kap. 5 § studiestödsförordningen)

Perioden som poängen beräknas på är den föregående perioden med studiemedel. Du får räkna med alla poäng från den senaste perioden med studiemedel samt poäng du läst efter den senaste perioden. Poäng du klarade innan du fick studiemedel kan alltså inte räknas in.

Exempel:

Du har studiemedel under hösten 2020. När du ska söka nya studiemedel för våren 2021 kommer CSN att pröva resultatet från föregående period med studiemedel. Alltså från höstterminen 2020.

De poäng som du får tillgodoräkna dig är de poängen du läste under senaste perioden med studiemedel (hösten 2020) och eventuella poäng du tagit efter detta. Poäng du läste utan studiemedel hösten 2019 och våren 2020 kan du således inte tillgodoräkna dig eftersom dessa poäng togs före din senaste period med studiemedel.

Sammanfattningsvis

Enbart poäng avklarade under senaste studiemedelsperioden och efter detta får räknas med.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar om ditt enskilda ärende hos CSN skulle jag rekommendera dig att vända dig till dem för vidare råd och vägledning.

Tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har fler frågor eller funderingar.

Vänligen,

Amanda AitomäkiRådgivare