FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN25/09/2022

Vad ska studiebidraget användas till?

Min dotter har fyllt 18 år och får sitt csn själv. Vad ska csn bidraget räcka till för henne? Ska hon stå för typ mat lite av boendekostnaden osv? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar studiestödslagen. Studiebidrag ska ges till den som studerar på heltid och fyller eller har fyllt 16 år (3 kap. 2§ och 3§ studiestödslagen). Lagen reglerar inte vad studiebidrag ska användas till. Syftet bakom studiebidraget är att studenter som studerar på heltid ska kunna prioritera sina studier istället för ett arbete. Den primära tanken är därför att den studerande ska lägga pengar på studiematerial som behövs för undervisningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare