FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN07/12/2022

Hindrar möjligheten att söka CSN en person från att få bostadsbidrag?

Hejsan! Jag är en person som verkligen inte vill ta ut studielån. Har ett extrajobb som ger mig ca 1200 per månad plus csn bidrag på ca 1300 per månad. Har sett att ungdomar under 29 år kan få bostadsbidrag om de har en inkomst på mindre än ca 80.000 per år. Skulle det vara möjligt för mig att flytta ut och söka bostadsbidrag för att täcka hyran eller hindrar möjligheten att CSN mig från att få bidrag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Bostadsbidrag är något som regleras i Socialförsäkringsbalken (SFB) och som grundar sig på din årsinkomst vilket du redan konstaterat, se 97 kap. 2-6 § SFB. Bland annat ska studiebidrag räknas in i den bidragsgrundande inkomsten (den inkomst som ger en rätt till bostadsbidrag), 97 kap. 13 § SFB. Det som rätten till bostasbidrag grundar sig i är din faktiska inkomst och inte din potentiella inkomst, alltså hindrar inte möjligheten till att ta  studielån dig från att få bostadsbidrag. Om du enbart väljer att få bidrag och inte lån är det enbart det som räknas till din bidragsgrundande inkomst (tillsammans med andra inkomster). Bidraget baseras inte bara på din inkomst, utan storleken är också beroende av vad för hyra du har, se 97 kap. 24-28 § SFB för hushåll utan barn (jag utgår från att du ska flytta själv). Därmed är det inte säkert att hela din hyra kommer att täckas av bidraget.

Sammanfattning

För att sammanfatta är svaret på din fråga att möjligheten till att söka CSN och därmed få en större inkomst inte hindrar dig från att söka bostadsbidrag då man ser till din riktiga inkomst och inte vad du hade kunnat ha för inkomst. Vidare är bidragets storlek beroende av vad hyran för din bostad är. Då jag inte känner till dina samtliga inkomster eller vad din hyra kommer att kosta kan jag inte beräkna exakt vad du har för möjlgheter till bostadsbidrag. Jag råder dig istället att kontakta försäkringskassan som kan hjälpa dig med exakt beräkning här.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare