Vilka har rätt till arvslotten?

Hej! Min farfar har nu tyvärr lämnat oss. Min farfar är i förhållande med en kvinna där dem har två gemensa barn. Min farfar hade min pappa som barn sen tidigare förhållande. Min pappa är tyvärr nu även han avliden, och han hade bara mig. Jag blir förvirrad. Vilka är berättigade arvlotten? Jag är medveten att jag är berättigad laglotten. Men vilka är tilldelad arvslotten ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka som har rätt till arvslotten. Ärvdabalken (ÄB) blir därför tillämplig i din fråga. Jag utgår även ifrån att det inte finns något testamente utan att arvet (kvarlåtenskapen) ska fördelas efter den legala arvsordningen.

Arvslotten är den hela delen av kvarlåtenskapen som arvingarna kan ärva var för sig. Tex. om det är tre barn till den avliden så har varje barn rätt att få (ca) 33 % av arvet. Säg att hela kvarlåtenskapen är 75 kr och 3 arvingar så är arvslotten 25 kr. (Laglotten är då 12,5 kr eftersom det är halva arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB).

Alla som är arvingar enligt den legala arvsordningen är berättigande till sin arvslott. I den legala arvsordningen finns det 3 arvsklasser. I första arvsklassen är det barn, barnbarn och barnbarnsbarn osv som är arvingar. Första arvsklassen är en öppen arvsklass vilket innebär att så länge det finns någon i den första arvsklassen kommer den personen att ärva (2 kap. 1 § ÄB). Du tar således din avlidne pappas plats i arvet efter hans far, din farfar. Finns det inga i första arvsklassen går man vidare till andra arvsklassen.

I den andra arvsklassen är det föräldrar till den avliden, om någon eller båda av förädlarna till den avliden också är avliden kommer syskon till den avliden (barn till avliden föräldern) att ärva den delen av arvet som den avlidna föräldern skulle ärva. Även 2a arvsklassen är en öppen arvsklass (2 kap. 2 § ÄB). Finns det inga i andra arvsklassen går arvet vidare till personerna i tredjearvsklassen.

I tredje arvsklassen ärver mor-eller farföräldrar samt barn till mor-eller farföräldrar om någon av dem är avlidna. Detta är en sluten arvsklass (2 kap. 3 § ÄB). Finns det inga här så kommer arvet att tillfalla den allmänna arvsfonden om inte testamente finns.

Alla personer i arvsklassen ovan är berättigad arvslotten om arvet fördelas ut i deras arvsklass. Vilket innebär i din situation, där det finns arvingar första arvsklassen (du, som tar din fars plats och din farfars 2 andra barn) är berättigande arvslotten som då kommer vara 1/3 var av din farfars kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB).

Medans laglotten som är halva arvslotten är bara personerna i första arvsklassen rätt till, ingen annan arvsklass. Laglotten är även något som bröstarvingar har en rätt att få medans resterande del av arvslotten (dvs. halva delen eftersom halva andra delen är laglott) kan den avlidna utan problem testamentera bort. Det föreligger alltså ingen ovillkorlig rätt att få ut hela arvslotten (7 kap. 1-3 § ÄB).

Sammanfattning
För att besvara din fråga så är alla arvingar efter den avlida berättigande till sin arvslott. I detta fall du och din farfars två andra barn. Arvslotten är en del av kvarlåtenskapen som varje arvinge får om det inte föreligger ett testamente som säger hur arvet ska fördelas utan fördelas genom den legala arvsordningen. Laglotten, som är halva arvslotten, har däremot bara bröstarvingar (personerna i första arvsklassen) rätt till.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Sofia WedinRådgivare