FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/01/2022

Vilka handlingar måste man upprätta efter en bodelning?

Jag och min sambo har förvärvat en bostadsrätt för gemensamt bruk.

Vi har nu separerat och jag ska överta både bostadsrätten och lånen samt betala bodelningslikvid till henne.

Vilka handlingar måste vi upprätta? Vi har gjort en bodelning där det framgår att jag ska ha bostadsrätten, måste man ändå göra ett överlåtelse avtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att ni har genomfört en bodelning och att du nu undrar vilka handlingar ni måste upprätta samt om överlåtelsen av skifteslikviden på något sätt måste dokumenteras. Din fråga är familjerättslig och regleras i Sambolagen (SamboL) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Endast ett bodelningsavtal krävs för att styrka bodelningen (inklusive skifteslikviden)

Vid en bodelning finns det endast krav på att en handling upprättas - det s.k. bodelningsavtalet. I 9 kap. 5 § ÄktB anges att ett sådant ska upprätta skriftligen och undertecknas av båda makarna. Att bestämmelsen också gäller vid bodelning i samboförhållande framgår av 20 § SamboL. Det innebär att samborna för bodelningen ska upprätta en handling som skrivs under av dem båda, det s.k. bodelningsavtalet. Det krävs inga andra handlingar för att styrka en bodelning, och det krävs inte heller någon särskilt skriftlig handling för att bevisa skifteslikviden. Att en skifteslikvid har betalats borde istället tas med i bodelningsavtalet.

Det anges ingen annanstans i lag vad exakt som krävs av ett bodelningsavtal i fråga om innehåll - det framgår enbart att det ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna. Högsta domstolen (HD) uttalade sig i frågan i ett avgörande från 1994 och fann att det för ett giltigt bodelningsavtal ska kunna gå att utläsa hur parternas tillgångar och skulder har fördelats mellan dem och därmed vilken egendomsfördelning som i fortsättningen ska gälla. I övrigt menade HD att full avtalsfrihet gäller mellan parterna. Av avgörandet framgår också att inte ens alla av parternas egendom måste anges i bodelningsavtalet. Det viktigaste är att det från avtalet kan utläsas att en bodelning och ett egendomsskifte har skett samt att parterna inte har några fler anspråk mot varandra.

Hur borde ni utforma ert bodelningsavtal?

I och med HD:s uttalande är kraven på ett giltigt bodelningsavtal lågt ställda. Det räcker i princip med att avtalet är skriftligt, har undertecknats av båda och någorlunda väl anger hur parterna har valt att fördela egendomen. Framgår det från avtalet att en bodelning har ägt rum, att egendomen har fördelats på ett visst och att en skifteslikvid har betalats, är detta fullt tillräckligt för ett giltigt bodelningsavtalet.

I ert fall borde ni alltså upprätta en skriftlig handling i vilken ni förklarar att du övertar både bostadsrätten och det därtill hörande lånet samt att du betalar en skifteslikvid till henne. Finns det annat bohag som har fördelats på visst sätt, kan ni även ange detta i avtalet. Därefter ska ni båda sätta penna mot papper och skriva på handlingen för att ha åstadkommit ett giltigt och fullt tillräckligt bodelningsavtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare